تئـــــوری و پراتـــــیک انـــــقلابی

عکس من
"ما به شکل گروه فشرده ی کوچکی در راهی پر از پرتگاه و دشوار دست یکدیگر را محکم گرفته و به پیش می رویم. دشمنان از هر طرف ما را در محاصره گرفته اند و تقریباً همیشه باید از زیر آتش آنها بگذریم. اتحاد ما بنابر تصمیم آزادانه ی ما است. تصمیمی که همانا برای آن گرفته ایم که با دشمنان پیکار کنیم و در منجلاب مجاورمان در نغلطیم که سکنه اش از همان آغاز ما را به علت این که به صورت دسته ای خاصی مجزا شده نه طریق مصالحه بلکه طریق مبارزه را بر گزیده ایم، سرزنش نمود اند.(...)! بلی، آقایان، شما آزادید ...هر کجا...دلتان می خواهد بروید ولو آنکه منجلاب باشد؛ ما معتقدیم که جای حقیقی شما هم همان منجلاب است و برای نقل مکان شما به آنجا حاضریم در حدود توانائی خود کمک نمائیم. ولی در این صورت اقلاً دست از ما بر دارید و به ما نچسبید و کلمه ی بزرگ آزادی را ملوث نکنید. زیرا که آخر ما هم "آزادیم" هر کجا می خواهیم برویم و آزادیم نه فقط علیه منجلاب بلکه با هر کس هم که راه را به سوی منجلاب کج می کند، مبارزه نمائیم!"(چه باید کرد؟)- لنین

۱۳۹۰ آذر ۱۴, دوشنبه

اکونومیسم


اکونومیسم یک ایدئولوژی و سیاست بورژوائی است که با ممانعت از پیشرفت امر پیوند سوسیالیسم علمی با جنبش کارگری و محدود ساختن این جنبش به سطح اقتصادی و نفی نقش عناصر آگاه در ارتقاء مبارزات کارگری و بالاخره نفی ضرورت ایجاد حزب طبقۀ کارگر، جنبش طبقۀ کارگر را به زیر سلطه و به دنباله روی از سیاست و منافع بورژوازی می کشاند.

اکونومیسم مبارزۀ اقتصاد پرولتاریا را مقدم بر مبارزۀ سیاسی و اهداف سیاسی و سوسیالیستی وی قرار میدهد. در حالیکه کمونیست ها به گفتۀ لنین: "مبارزۀ اقتصادی به مثابۀ زمینه ای جهت متشکل کردن کارگران در یک حزب انقلابی و به منظور تقویت و رشد و تکامل مبارزۀ طبقاتی آنان بر ضد مجموعۀ نظام سرمایه داری، به خدمت گرفته می شود."

تظاهرات اکونومیسم در زمینۀ مقدم قرار دادن مسائل و مبارزات صنفی – اقتصادی کارگران بر مبارزۀ سیاسی و آرمان های سوسیالیستی آنان عبارتند از: کمک به پیشبرد مبارزۀ اقتصادی کارگران بدون توضیح اهداف سوسیالیستی و سیاسی جنبش کارگری، تبلیغ و ترویج سیاسی را فدای مبارزۀ اقتصادی کردن، اهمیت مبارزۀ سیاسی طبقۀ کارگر را تا سطح "مترقی ترین شکل وسیع و حقیقی مبارزۀ اقتصادی" پائین آوردن، مبارزۀ اقتصادی را به مثابۀ "وسیله  ای که از همه وسیعتر برای جلب توده به مبارزۀ سیاسی قابل استفاده است" دانستن، تکامل مبارزۀ سیاسی را منوط به گذار از یک مرحلۀ اقتصادی کردن...

اکونومیست ها می کوشند تا جنبش پرولتاریا را تا سطح توده های قشر عقب ماندۀ کارگران تنزل دهند و به عقب بکشانند. آنها غالباً از جانب فلان گروه از قشر تحتانی طبقۀ کارگر در فلان محل و این یا آن کانون یا سازمان صنفی کارگری و عمدتاً از احتیاجات فوری و خواست های ناچیز روزمره سخن می گویند. آنها خواست های کارگران عقب مانده را شاخص جنبش طبقۀ کارگر قرار میدهند و نه خواست های عناصر پیشرو انقلابی پرولتاریا را. آنها نمی خواهند درک کنند که وظیفۀ عناصر آگاه چنانکه لنین متذکر گردیده: "اینست که آگاهی سیاسی توده را رشد داده و سطح آن را ارتقاء بخشند و نه این که در عقب توده ای که از هیچگونه آگاهی سیاسی بر خوردار نیست لنگ لنگان حرکت نماید."

اکونومیسم به جای پرداختن به وظائف کمونیست ها در قبال جنبش خود به خودی طبقۀ کارگر، یعنی هدایت آن در یک مسیر آگاهانه و تحت برنامه، به ستایش و سر فرو آوردن در برابر آن می پردازد. اکونومیسم به پرستش جنبش خود به خودی و تبرئه نواقص و کمبود های نیرو های انقلابی در پاسخ دادن به نیازمندی ها و سمت دهی آگاهانه و انقلابی آن می پردازد. لنین خاطر نشان می سازد که:

"جنبش صد در صد خود به خودی نمی تواند ایدئولوژی مستقلی برای خویش تنظیم کند (...) در این صورت، قضیه فقط اینطور می تواند طرح شود: یا ایدئولوژی بورژوائی یا ایدئولوژی سوسیالیستی (...) بنابرین هر گونه سر فرود آوردن در مقابل جنبش خود به خودی، هر گونه کوچک کردن نقش عنصر آگاه (...) در عین حال معنایش (اعم از اینکه کوچک کننده بخواهد یا نخواهد) تقویت نفوذ ایدئولوژی بورژوائی در کارگران است."[1]

اکونومیسم، علاوه بر نفی کار تبلیغ و ترویج مستقل سیاسی و افشاگری های همه جانبۀ سیاسی، اهمیت و ضرورت ایجاد حزب انقلابی طبقۀ کارگر را نیز رد می کند. اکونومیسم به خرده کاری در بین کارگران علاقمند است و با تشکل کمونیست ها برای ایجاد حزب کمونیست و ارتقاء مبارزات کارگری به یک مبارزۀ متشکل طبقاتی آگاه مخالفت می ورزد.

مبارزه با اکونومیسم به مثابۀ یک جریان ضد مارکسیستی و بورژوائی در درون جنبش کارگری، یکی از وظائف بسیار خطیر مارکسیست – لنینیست ها است. بدون مبارزه علیه اکونومیسم و طرد آن از جنبش کارگری، نمی توان سخنی از ارتقاء این جنبش به سطح یک جنبش طبقاتی آگاه و مستقل به میان آورد.
*****

بر گرفته از کتاب مبانی و مفاهیم مارکسیسم


[1] - لنین: "چه باید کرد؟"

هیچ نظری موجود نیست:

آمار مشاهده کننده ها

پر بیننده ترین ها