تئـــــوری و پراتـــــیک انـــــقلابی

عکس من
"ما به شکل گروه فشرده ی کوچکی در راهی پر از پرتگاه و دشوار دست یکدیگر را محکم گرفته و به پیش می رویم. دشمنان از هر طرف ما را در محاصره گرفته اند و تقریباً همیشه باید از زیر آتش آنها بگذریم. اتحاد ما بنابر تصمیم آزادانه ی ما است. تصمیمی که همانا برای آن گرفته ایم که با دشمنان پیکار کنیم و در منجلاب مجاورمان در نغلطیم که سکنه اش از همان آغاز ما را به علت این که به صورت دسته ای خاصی مجزا شده نه طریق مصالحه بلکه طریق مبارزه را بر گزیده ایم، سرزنش نمود اند.(...)! بلی، آقایان، شما آزادید ...هر کجا...دلتان می خواهد بروید ولو آنکه منجلاب باشد؛ ما معتقدیم که جای حقیقی شما هم همان منجلاب است و برای نقل مکان شما به آنجا حاضریم در حدود توانائی خود کمک نمائیم. ولی در این صورت اقلاً دست از ما بر دارید و به ما نچسبید و کلمه ی بزرگ آزادی را ملوث نکنید. زیرا که آخر ما هم "آزادیم" هر کجا می خواهیم برویم و آزادیم نه فقط علیه منجلاب بلکه با هر کس هم که راه را به سوی منجلاب کج می کند، مبارزه نمائیم!"(چه باید کرد؟)- لنین

۱۳۹۲ فروردین ۱۸, یکشنبه

پرسش و پاسخ

ب  بخش تاریخی:


  137- تاریخ چیست؟
جواب: تاریخ عبارت از جنگ طبقاتی است که در آن طبقات ستمکش و ستمگر به نبرد مقابل یکدیگر می پردازند. قبل از طبقات و بعد از آن انسان ها در جنگ سختی در برابرطبیعت قرار داشته، تلاش کرده و تلاش می نمایند تا نیروهای سرکش طبیعت را رام نمایند و با کشف قانونمندی های آن، طبیعت را به نفع خود تغییر دهند.
  138- حیات چگونه زاده شد؟
جواب: حیات یک ملیارد و هفتصد ملیون سال قبل در آب بحر از ترکیب امونیا، اکسیجن و کاربن با حرکت زمین به شکل  رشته به میان آمد که  این رشته اولین نمونه از حیات بود.
  139- انسان چه زمانی زاده شد؟
جواب: انسان ها 12 ملیون سال پیش از میمون خاصی در اثر موتاسیون به میان آمدند. این انسان که میمون انسان نما نامیده می شدند، استرالوپیته کوس نام گرفت و 11 ملیون سال در جنگل های افریقا زیست و بعد تغییرات انسانی پیشرفته تری در آن رونما گشت که به پیته کانتروپوس شهرت یافت. پیته کانتروپوس 600 هزار سال زیست و بعد به سینانتروپوس مبدل گشت. سینانتروپوس 360 هزار سال زیست و به نئاندرتال تغییر یافت و بعد انسان امروزی آفریده شد.
  140- چه دلایلی وجود دارد که انسان از میمون تکامل کرده است؟
جواب: چند دلیل علمی وجود دارد. نخست این که نزد بعضی از انسان ها گاهی چندزایی رخ می دهد که در حقیقت انتقال کروموزومیک خصوصیت چندزایی میمون هاست. دوم، گاهی بعضی از انسان ها پوشیده از موی به دنیا می آیند که باز هم انتقال خصوصیت کروموزومیک و جنتیکی موی میمون ها نزد انسان هاست. سوم، نزد بعضی از انسان ها 4 عدد پستان دیده می شود که باز هم همان خصوصیت چند پستانی میمون ها می باشد. عموماً بعضی از جین ها به صورت مخفی هزاران و حتی ملیون ها نسل، از نسلی به نسلی منتقل شده و یکباره بارز می گردد که این سه خصوصیت نزد انسان ها را به میان می آورند. این ثابت می سازدکه چنین جین هایی از میمون تا حال مخفی مانده گاهی خود را بارز می سازند.
  141- سرحد میان حیات و غیر حیات را کدام موجودات می سازند؟
جواب:  سرحد میان حیات و غیر حیات را ویروس ها می سازند. چون ویروس ها از یک رشته دی ان ای (DNA) ساخته شده، وقتی در عضویت زنده وجود داشته باشد، فعال و حیات دارد، اما وقتی از عضویت بیرون باشند، هیچ عکس العمل حیات در آنها دیده نمی شود.
  142- موتاسیون چیست؟
جواب: موتاسیون تغییرات بنیادی در درون نسلی از موجودات حیه است که در حجره به وقوع می پیوندد. درین تغییرات که تا هنوز علت آن روشن نشده، تغییر در ساختمان کروموزم ها و در هسته حجره به میان می آید. بسیاری معتقد اند که نوعی هماهنگی میان DNA و RNA به وجود آمده، حجره بالمثل تولید نمی گردد، اما از جاییکه این تغییرات موتاسیونی همیشه از عقب مانده به پیشرفته ظاهر میگردد، باید قانونی در آن نهفته باشد، چیزی که تا هنوز بشر قادر به کشف آن نشده است.
  143- چرا زمین بهترین زمینه پیدایش حیات را داشت؟
جواب: زمین در فاصله ای از آفتاب قرار دارد که درجه حرارت آن میان 50+ و 50- درجه سانتی گرید در نوسان است و این درجه حرارت برای حیات مساعد می باشد. همچنان درجه چرخش، فشار و موجودیت لایه اوزون در 50 کیلومتری فضای زمین تماماً شرایط حیات را مساعد می سازند.
  144- پنج دوره تاریخی را نام بگیرید؟
جواب: کمون اولیه، برده گی، فیودالی، سرمایه داری و  کمونیزم.
  145 -  چهار تقسیم کار کدام ها اند؟
جواب: اولین تقسیم کار بر حسب سن و جنس که اطفال و زنان به جمع آوری سبزی و میوه و مردان به شکار می پرداختند. دومین تقسیم کار به زراعت و مالداری، سومین تقسیم کار به زراعت، مالداری و ابزار سازی و چهارمین تقسیم کار به زراعت، مالداری، ابزارسازی و تجارت، میباشند.
  146- مبادله چیست؟
جواب: مبادله تبدیل جنس به جنس میباشد که قبل از ایجاد بازارها، نقش پول را در تجارت نشان می داد.
  147- دین چگونه به میان آمد؟
جواب: دین عبارت از برداشت های مسخ شده و غیر واقعی از طبیعت و اتفاقاتی است که در محیط انسانهای اولیه رخ میداد و چون  انسانها علل آنرا نمی دانستند، لذا به ماورالطبیعه اعتقاد پیدا شده، باورهای دینی میان انسان ها شکل گرفت.
  148- آیا دین از میان می رود؟
جواب: همانطوریکه باورهای غیر واقعی انسان ها دین را آفرید، با پیشرفت دانش بشری و واقعی شدن برداشت ها و باورهای انسان ها از محیطی که در آن زندگی می کنند، خود به خود دین زوال می یابد.
  149- مادرسالاری و پدرسالاری چیست؟
جواب: مادرسالاری تسلط زن بر محیط اجتماعی و پدرسالاری تسلط مرد بر محیط اجتماعی را می گویند. مادر سالاری زمانی به میان آمد که هنوز وسایل تولید رشد نکرده بوده و کار زن در اثر جمعآوری میوه و سبزی ثمره بیشتری نسبت به شکار مردها داشت و چون در آن زمان تک همسری وجود نداشت و زن به مرجع اصلی کانون اجتماعی مبدل شده بود، لذا تسلط او بر اجتماع مسجل می گشت. اما بعد از آن که وسایل تولید رشد کرد و کار مرد نسبت به زن در تولید بالا گرفت و زنان از اثر دوران بارداری نمی توانستند به تولید لازم بپردازند، پدرسالاری به میان آمد.
  150- استفاده از آتش چگونه اتفاق افتاد؟
جواب: آتش سوزی در جنگل ها باعث می گشت تا انسان ها از آن فرار کنند ولی بعدها از اثر تابش شعاع آتش و گرم شدن و گوشت و دانه هایی که بعد از آتش سوزی نرم و مزه دار می شدند و انسان ها مزه ی آن را چشیدند، متوجه شدند که باید از آتش استفاده کنند. آنان در ابتدا آتش را نگه می داشتند، اما بعدها متوجه شدند که از کوبیدن دو سنگ مخصوصاً سنگ چقماق آتش افروخته می شود، لذا آتش را مهار کرده، بعدها در ذوب نمودن فلزات و ساختن ابزار تولیدی و جنگی از آتش استفاده کردند.
  151- انسان چگونه متمکن شد؟
جواب: انسان های اولیه همیشه خانه بدوش بودند و از منطقه ای به منطقه ی دیگر جهت پیدا نمودن غذا سیر و سفر داشتند. تا اینکه در اثر ازدیاد نفوس و یافتن جاهای مناسب از نظر مغاره و میوه و شکار در این مغاره ها متمکن شده، زندگی خانوادگی و در سطح بالاتر زندگی طایفه ای به میان آمد.
  152- انسان ها اولین بار به زرع کدام نبات پرداختند؟
جواب: با متمکن شدن انسان ها و جمع آوری دانه و سبزی توسط زنان بالاخره شیوه کشت ارزن را کشف کرده و بار اول زنان به کشت ارزن پرداختند.
  153- اولین بار کدام حیوان توسط انسان ها اهلی شد؟
جواب: انسان ها بار اول سگ را اهلی کرده، در شکار از آن استفاده می کردند.
  154- تک همسری چگونه به میان آمد؟
جواب: چون انسان ها در مغاره ها متمکن شدند و هر مغاره محل زندگی چند انسان محدود بود، لذا آهسته آهسته افراد خاصی در این مغاره متمکن شده و به این صورت زنان با مردان خاصی به زندگی آغاز نمودند.
  155- انسان چگونه تعریف می شود؟
جواب: انسان موجود ابزار ساز، متفکر ، اندیشه ور و ناطق می باشد.
156 انسان با چه کاری از حیوانات متمایز گشت؟
جواب: اولین بار که انسان میمون نما سنگی را به شاخه کوبید یعنی ابزاری را به کار برد، از حیوان متمایز گشت.
  157- کدام دو عامل باعث تغییر دوره های تاریخی شد؟
جواب:  رشد نیروهای مولده، مخصوصاً ابزار تولید و جنگ طبقاتی.
158- شهرها چگونه به میان آمدند؟
جواب:  به خاطر انجام مبادله بعد از رشد جامعه انسانی و متمکن شدن آنها، آرام آرام جایی جهت مبادله تعیین شد که حیوانات، غله جات و یا ابزارتولیدی را در این محل ها می آوردند. در ابتدا مواد مبادله را شبانه انتقال می دادند، اما در اثر زیاد شدن این مواد و مشکل انتقال آنها آهسته آهسته برای نگهداری مواد جایی در محل های مبادله ساخته شد که همان دکان های اولیه میباشند و بعد در اطراف این محل ها خانه های ساخته شد و به این شکل شهرها به میان آمدند.
159- پول چگونه به میان آمد؟
جواب: در ابتدا مبادله یا تبدیل جنس به جنس صورت می گرفت و شعب مختلف تولید اشیای خود را طبق ضرورت، مبادله می کردند. بعدها که افرادی وظیفه مبادله ها را به عهده گرفتند، آهسته آهسته در صدد آن برآمدند که واحدی جهت مبادله تعیین شود، این واحد پول بود که بر فلزات معینی ضرب زده می شدند و بعدها پول کاغذی به میان آمد.
160- قدیمی ترین مدنیت های انسانی در کجا به وجود آمدند؟
جواب: قدیمی ترین مدنیت های انسانی که در هفت هزار سال قبل از میلاد به میان آمد، در دلتای نیل در مصر و بین النهرین یا عراق میان دجله و فرات بود.
161- خط چگونه پیدا شد؟
جواب: بعد از آن که در تقسیم کار تجارت پیدا شد، تاجران ضرورت به یادداشت تبادل و خرید و فروش و درباره ضرورت به پخش قوانین و اسناد شان را داشتند و به این خاطر در ابتدا خط میخی پیدا شد و چون این خط حرف واول (صدادار) نداشت، بعدها حروف واول نیز در آن داخل شد و خط آرامی به میان آمد. گرچه قبل از خط میخی خط تصویری یا هیروغلیف به میان آمده بود که در آن تصویر اشیا کشیده می شد. این خط را خط مقدس هم می نامیدند، اما خط میخی تصویری نه، که صوتی بود. خط میخی سرآغاز رسم الخط واقعی گردید.
162- خط هیروغلیف و میخی به روی چه نوشته می شدند؟
جواب: در آن زمان که سومری ها خط میخی را اختراع کردند، در مصر این خط به روی پیپروس که از گیاهی در دلتای نیل ساخته می شد، نوشته و در عراق به روی خشت هایی می نوشتند و آن را می پختند. منشور مشهور هامورابی به روی این خشت ها نوشته و پخته شده اند.
163- قبل از تاریخ یعنی چه؟
جواب: قبل از تاریخ به قبل از اختراع خط اطلاق میگردد و بیشتر از روی آثار باقیمانده قدیم، روزگاران قدیم را ارزیابی می کنند و برای دانستن واقعات آن دوران به کاوش می پردازند.
164- قرون وسطی به کدام دوره اطلاق می گردد؟
جواب: قرون وسطی به هزار سال دوران بعد از میلاد گفته می شود که بر اروپا گذشته است. قرون وسطی به نام شب های تاریک هم مسمی است، زیرا کلیسا بر تمام شئون زندگی جامعه حاکم بود و هر آنچه با دساتیر کلیسا مخالف بود، نابود می شدند.
165- قیام مشهور برده ها به رهبری کی و در کدام سال به وقوع پیوست؟
جواب: قیام برده ها در 73 قبل از میلاد به رهبری اسپارتاکوس صورت گرفت.
166- زیگورات چه بود؟
جواب: زیگورات خانه های مکعبی شکلی بودند که برده داران ساخته و در مقابل آنها برده ها را به جنگ انداخته، برده داران از فراز زیگورات ها این جنگ ها را مشاهده کرده، لذت می بردند.
167- گلادیاتور چه بود؟
جواب:  اصطلاح گلادیاتور در یونان قدیم به برده هایی اطلاق می شد که آنان را برای جنگ با هم نگاه می کردند. در جنگ هر گلادیاتوری که مغلوب می شد، باید به قتل می رسید. گاهی این گلادیاتورها را با حیوانات درنده نیز به جنگ می انداختند تا برده داران از تماشای آنها لذت ببرند.
168- انگیزیسیون چیست؟
جواب: انگیزیسیون به تفتیش عقاید در دوران قرون وسطی گفته می شود که کلیسا بر زندگی فکری مردم تسلط داشت.
169- اولین انقلاب بورژوایی در کجا صورت گرفت؟
جواب: اولین انقلاب بورژوایی در هالند صورت گرفت، اما چون هالند کشور کوچکی بود، اثرات آن بر اروپا تأثیر جدی نداشت.
170- انقلاب کبیر چه وقت و در کجا صورت گرفت و چرا کبیر نامیده می شود؟
جواب: انقلاب کبیر در 1789 در فرانسه صورت گرفت و به خاطری کبیر گفته می شود که تأثیر همه گیر بر سراسر اروپا داشت.
171- در انقلاب کبیر فرانسه چه کسی بر فرانسه حاکم بود و به چه سرنوشتی مبتلا شد؟
جواب: در زمان انقلاب کبیر، لویی شانزده از خانواده های بوربن ها سرنگون شد و او با خانمش ماری انتوانت توسط گیوتین اعدام گردید.
172- در انقلاب کبیر چه جریانی به قدرت رسید؟
جواب: در انقلاب کبیر ژاکوبن ها به قدرت رسیدند که از بورژوازی متوسط نمایندگی می کردند و در مقابل ژیرندون ها که از بورژوازی بزرگ نمایندگی می نمودند، قرار داشتند. رهبری ژاکوبن ها را روبسپیر به عهده داشت.
173- مارکس و انگلس در کدام سال ها متولد شدند و در کدام سال ها وفات یافتند و از کجا بودند؟
جواب:  مارکس در سال 1818 متولد و در 1882 درگذشت و انگلس در سال 1820 متولد و در سال 1895 وفات یافت. هر دو آلمانی بودند.
174- مارکس و انگلس علم مارکسیزم را از چه گرفتند؟
جواب: مارکس و انگلس، علم مارکسیزم را از فلسفه آلمان، اقتصاد سیاسی انگلستان و سوسیالیزم تخیلی فرانسه گرفتند.
175- مارکس و انگلس فلسفه مارکسیزم را از کدام فیلسوفان مشهور الهام گرفتند؟
جواب: از دیالکتیک هگل و ماتریالیزم فویرباخ. مارکس و انگلس ایده آلیزم هگل را به دور انداخته و دیالکتیک او را با ماتریالیزم فویرباخ در آمیخته، تکامل داده و ماتریالیزم دیالکتیک را به وجود آوردند.
176- انترناسیونال اول به رهبری کی ایجاد شد؟
جواب: انترناسیونال اول به رهبری مارکس که در آن وقت در اتحادیه کمونیست های آلمان فعالیت داشت، بنیان گذاشته شد.
177- انترناسیونال دوم به رهبری کی و در کدام سال فعالیت داشت؟
جواب:  انترناسیونال دوم به رهبری انگلس ساخته شد که از سال 1882 تا سال 1895 ادامه داشت.
178- مهمترین کتاب مارکس چه است؟
جواب: مهمترین کتاب مارکس "کاپیتال یا سرمایه" است که بخش آخر آن توسط انگلس تکمیل شد.
179- اولین انقلاب سوسیالیستی در جهان چه زمانی و در کجا انجام گرفت؟
جواب: اولین انقلاب سوسیالیستی کمون پاریس بود که شوراهای کارگری 72 روز در پاریس قدرت را در دست داشتند و بعد توسط ارتش سرمایه سرنگون شد.
180- در رأس کمون پاریس کدام جریان های ایدیولوژیک قرار داشتند؟
جواب: در رأس کمون پاریس پیروان بلانکی که انارشیست بودند، قرار داشتند. در شورای کمون پاریس فقط دو نفر مارکسیست حضور داشتند.
181- اشتباهات اصلی کمون پاریس که به وسیله مارکس جمعبندی شد، چه بودند؟
جواب: کمون، بانک مرکزی فرانسه را ملی اعلان نکرد، به وحدت کارگران با دهقانان کاری انجام نداد و انقلاب را از پاریس به بیرون گسترش نداد.
182- مارکس انقلاب سوسیالیستی را در کدام کشور پیشبینی می کرد و چرا؟
جواب: مارکس انقلاب سوسیالیستی را در انگلستان پیشبینی می کرد. به خاطری که انگلستان از نظر صنعت و تعداد کارگر نسبت به تمام کشورهای اروپا پیشرفته تر بود.
183- اولین بار افکار مارکسیستی به وسیله کی به روسیه آورده شد؟
جواب: افکار مارکسیستی برای بار اول به وسیله پلخانوف به روسیه آمد. لنین گفت که پلخانوف یک نسل از کمونیست های روسیه را پرورش داد.
184- پلخانوف در کدام تشکل و کدام نشریه کار می کرد؟
جواب: پلخانوف در دسته آزادی کار فعالیت داشت و نشریه ایسکرا را منتشر می کرد.
185- لنین در ابتدا در کجا فعالیت مارکسیستی می کرد؟
جواب: لنین در دسته آزادی کار فعالیت داشت و با پلخانوف و مارتوف در هیئت تحریریه ایسکرا فعالیت می کرد.
186- کنگره اول سوسیال دموکراسی در کدام تاریخ برگزار شد؟
جواب:  کنگره اول در 1898 که لنین در آن حضور نداشت و در داخل روسیه برگزار شد.
187- از زمان تشکیل حزب کمونیست تا مرگ ستالین در 1953 چند کنگره برگزار شد؟
جواب:  در مدت 55 سال (1898 – 1953) 20 کنگره برگزار گردید.
188- چرا بلشویک ها ضرورت برگزاری این همه کنگره را می دیدند و نمی گفتند که اگر ما در رهبری نباشیم، پس کی باشد؟
جواب:  لنین، ستالین و سایر رهبران بلشویک  معتقد به دموکراسی درون حزب بودند. توجه نداشتن به رأی و انتخاب اعضای حزب و قدرت راندن عده ی معدودی بر سازمان های چپ بدون این که در رهبر شدن شان اعضا نقشی داشته باشند، نقض دموکراسی درون حزبی و تسلط فاشیزم آشکار بر تشکیلات می باشد.
189- انقلاب بورژوازی در روسیه در کدام سال به سر رسید؟
جواب: انقلاب بورژوازی در روسیه در فبروری 1917 به سر رسید و تضاد میان بورژوازی لیبرال (بزرگ) و بورژوازی رادیکال بخاطری بود که بورژوازی متوسط یا رادیکال خواهان از میان برداشتن مناسبات فیودالی از اساس بود، اما بورژوازی بزرگ می خواست ارتش، پولیس، امنیت و نهادهای دیگر سرکوب گشته حفظ شوند تا به وسیله آنها به تحکیم قدرت و سرکوب مخالفان بپردازد. لنین از بورژوازی متوسط حمایت می کرد.
  190- انقلاب ارضی در روسیه تا کدام سال ادامه داشت و چگونه عملی شد؟
جواب: انقلاب ارضی در روسیه تا سال 1932 ادامه داشت. ابتدا ملاکان بزرگ و بعد کولاک ها ضربه خوردند و از میان برداشته شدند. دهقانان از طریق تشکیل کلخوزها و بعد سوخوزها به اشتراکی کردن زمین و ابزار زراعی رسیدند.
  191-  انقلاب سوسیالیستی در کدام سال در روسیه به پیروزی رسید؟
جواب: انقلاب سوسیالیستی به رهبری لنین در 1917 به پیروزی رسید.
  192-  لنین در کدام سال وفات کرد؟
جواب: لنین در 1924 بدرود حیات گفت. جسد او را مومیایی کرده تا حال در میدان سرخ مسکو قرار دارد.
  193- نارُدنیک ها کی ها بودند؟
جواب: ناردنیک ها یا حزب خلق در روسیه، خرده بورژواهایی بودند که دهقانان را  نیروی اصلی و هدایت کننده انقلاب در روسیه می دانستند و مشی ترور شخصی را پیش می بردند. آنان معتقد بودند که روسیه به دلایلی به سرمایه داری رشد نمی کند. برادر لنین جزء همین جریان بود. ناردنیک ها بالاخره تزار نیکولای اول را به قتل رساندند و نیکولای دوم که مستبدتر از او بود، به قدرت رسید.
  194- منشویک ها چه وقت به میان آمدند؟
جواب: در کنگره دوم حزب سوسیال دموکراسی روسیه بر یکی از مواد اساسنامه اختلاف میان حزب به میان آمد. لنین و طرفداران او معتقد بودند که هر فردی که وارد حزب می شود، باید حق العضویت بپردازد و آماده دستور حزب بوده، انضباط حزبی را بپذیرد، اما عده ای دیگر به رهبری مارتف معتقد بودند همین که فردی در حزب نام نویسی کرد، دیگر عضو حزب است و قیدهای دیگر در مورد او نباید وجود داشته باشد. به این خاطر در این کنگره انشعاب آمد و اطرافیان لنین به اکثریت یا بلشویک ها و طرفداران مارتف به اقلیت یا منشویک ها مشهور شدند.
  195- بعد از مرگ لنین کی به قدرت رسید؟
جواب: بعد از مرگ لنین در 1924، ستالین به قدرت رسید. لنین که هدف گلوله ی یک زن یهود قرار گرفت، از آن جان سالم بدر برد، اما گلوله زهری بود و با فعالیت های فزیکی و دماغی که لنین داشت، او را سخت فرسوده کرد. در سال 1922 دچار بیماری شد و مدتی در شهرک گورکی به استراحت پرداخت و بعد به بستر مریضی افتاد. گرچه در این مدت هم بیشتر ستالین مسئولیت های حزبی و دولتی لنین را پیش می برد، اما بعد از مرگ لنین، ستالین رسماً رییس دولت و منشی عمومی حزب کمونیست تعیین شد.
  196- جنگ عمومی اول در کدام سال اتفاق افتاد و موضع کمونیست ها در این جنگ چه بود؟
جواب: جنگ جهانی  اول که از 1914 تا 1918 دوام کرد، در اثر تضادهای امپریالیستی به وقوع پیوست. شعار کمونیست ها در این جنگ، تحریم جنگ و تبدیل جنگ به انقلاب ضد امپریالیستی بود. کائوتسکی و دیگر ریویزیونیست های انترناسیونال اول و دوم، شعار دفاع از میهن را سر دادند و در کنار امپریالیست های خودی  ایستادند.
  197- جنگ جهانی دوم در کدام سال رخ داد و شعار کمونیست ها در این جنگ چه بود؟
جواب: جنگ جهانی دوم از سال 1939 الی 1945 دوام داشت. در این جنگ دفاع میهنی از سوی حزب کمونیست اتحاد شوروی مطرح شد و کمونیست های سراسر جهان در برابر فاشیزم ایستادند.
  198- ستالین چه زمانی پدرود حیات گفت و کی جانشین او شد؟
جواب: ستالین در 1953 پدرود حیات گفت و خروشچف جانشین او شد.
  199- خروشچف تا چه زمانی بر قدرت بود و بعد از او کی زمام امور اتحاد شوروی را به دست گرفت؟
جواب: خروشچف از 1954 تا 1964 زمام امور اتحاد شوروی را در دست داشت و بعد گروپ برژنف او را کنار زد و لیوند برژنف به قدرت رسید.
  200- اتحاد شوروی چه زمانی به یک کشور سوسیال امپریالیستی عرض اندام کرد؟
جواب: اتحاد شوروی که بعد از به قدرت رسیدن خروشچف تزهای ریویزیونیستی اش را بیرون داد و مهمترین مسئله آن در سیاست خارجی همزیستی مسالمت آمیز با امپریالیست ها بود، در 1968 با مداخله مستقیم و لشکرکشی بر چکوسلواکیا و سقوط دولت آن، دیگر همزیستی مسالمت آمیز را به رقابت خشن تسلیحاتی و تجاوز به کشورها آغاز نمود و از این به بعد دیگر به عنوان یک کشور سوسیال امپریالیستی شناخته شد که در حرف سوسیالیزم و در عمل امپریالیزم بود.
  201- حزب کمونیست چین در کدام سال بنیانگذاری شد؟
جواب: حزب کمونیست چین در 1921 توسط 12 نفر از جمله چون دوسیو، لی لی سان، مائوتسه دون، چوئن لای، چوته، لیوشائوچی، دنگ سیاوپنگ و دیگران بنیانگذاری شد.
  202- انقلاب بورژوا دموکراتیک در چین در کدام سال و به رهبری کی و کدام حزب به پیروزی رسید؟
جواب: انقلاب بورژوا دموکراتیک در چین در سال 1924 به رهبری داکتر سون یات سن و حزب گومیندان یا حزب خلق به پیروزی رسید و بر طبق دستور حزب، مائوتسه دون در هیئت رهبری این حزب نیز قرار داشت.
  203- اولین رهبر حزب کمونیست چین کی بود؟
جواب: اولین رهبر حزب کمونیست چین، چون دوسیو که یک پروفیسور و استاد پوهنتون بود، در رهبری حزب قرار گرفت.
  204- روابط حزب کمونیست چین و حزب گومیندان تا پیروزی انقلاب دموکراتیک نوین در چین چگونه بود؟
جواب: حزب کمونیست چین از 1924 تا 1927 در اتحاد با حزب گومیندان قرار داشت. بعد از مرگ سون یات سن و به قدرت رسیدن چانکایچک که نماینده بورژوازی بزرگ و ملاکان ارضی چین بود، گومیندان تصمیم به نابودی حزب کمونیست چین گرفت و حدود یک ملیون کمونیست را به قتل رساند و این درگیری تا 1935 ادامه پیدا کرد. در این سال جاپان بر چین حمله کرد و گومیندان مجبور شد تا با حزب کمونیست در وحدت قرار بگیرد. این وحدت تا ختم جنگ دوم جهانی در 1945 ادامه داشت. بعد از ختم جنگ دوم جهانی، گومیندان دوباره به نابودی حزب کمونیست و ارتش سرخ رو آورد که بالاخره در 1949 حزب کمونیست چین، گومیندان و دولت او را شکست داد و قدرت را به دست گرفت و بدین ترتیب رابطه حزب کمونیست و گومیندان در چهار دوره وحدت، جنگ، وحدت و جنگ بوده است.
  205- بعد از شکست گومیندان، چانکایچک به کجا رفت؟
جواب: بعد از شکست گومیندان در سال 1949، چانکایچک به جزیره تایوان یا فارموسا گریخت و مورد حمایت ایالات متحده امریکا قرار گرفت که تا اکنون 40 هزار نیروی امریکایی در آن مستقر می باشد و چین قادر نشده است تا آن را ضمیمه خاک خود بسازد.
  206-  مائوتسه دون چه وقت به رهبری حزب کمونیست رسید؟
جواب: مائوتسه دون در سال 1936 طی راهپیمایی طولانی در منطقه زون ای به رهبری حزب رسید و لی لی سان بخاطر اشتباهات چپروانه اش از رهبری معزول شد، اما در کمیته مرکزی حزب باقی ماند.
  207- راهپیمایی طولانی چیست؟
جواب: زمانی که حزب کمونیست با صد هزار نیروی نظامی اش به وسیله دو ملیون نیروی چانکایچک در محاصره قرار گرفت، حزب کمونیست تصمیم گرفت تا خود را از این محاصره بیرون بکشد و همان بود که این نیروی صد هزار نفری به طرف کوهستان های شمال حرکت کرد. راهپیمایی طولانی از سال 1936 تا 1938 به مدت دو سال دوام پیدا کرد و در این مدت حدود دو هزار کیلومتر پیاده طی شد. نیروی صد هزار نفری حزب کمونیست که با درگیری های پیاپی نیروی چانکایچک، بمباران ها و درگیری با قبایل وحشی و بومی روبرو بود، 90 هزار نفر نیرویش را از دست داد و فقط ده هزار نفر به پای دیوار بزرگ چین در منطقه ینان استقرار یافتند و دولت انقلابی چین را تأسیس نمودند.
  208- دوران دموکراسی نوین در چین چند سال دوام کرد؟
جواب: این دوره در چین از 1949 تا 1956 به مدت هفت سال دوام کرد و بعد از آنکه بورژوازی ملی و آخرین بقایای فیودالیزم که کولاک ها اند، از میان برداشته شدند، چین وارد مرحله سوسیالیستی و دکتاتوری پرولتاریا شد.
  209-  انقلاب فرهنگی چین در کدام سال ها و هدف آن چه بود؟
جواب: انقلاب فرهنگی چین از 1956 تا 1966 به مدت ده سال ادامه پیدا کرد و هدف آن ریشه کن کردن افکار فیودالی و بورژوایی از طریق آموزش و تجدید تربیت بود.
  210- در رأس انقلاب فرهنگی چین چه کسانی قرار داشتند و کی ها تصفیه شدند؟
جواب: در رأس انقلاب فرهنگی چین مائو، چوئن لای، چوته، چیانگ چینگ، چین چین کیاو و دو تن دیگر از کادرهای حزب قرار داشتند. در جریان این انقلاب لیوشائوچی و دنگ سیاوپنگ تصفیه شدند و بعد از مرگ مائو که دنگ سیاوپنگ قدرت را به دست گرفت، انقلاب فرهنگی چین را جنایت نامید و چیانگ چینگ با چن چن کیاو و دو تن دیگر را به نام باند چهار نفره اعلان نمود و آنها را متهم به خیانت کرده و به حبس های دراز مدت محکوم کرد. چینانگ چینگ زن مائو در زندان دنگ سیاوپنگ پدرود حیات گفت.
  211- مائوتسه دون چه وقت وفات کرد و کی جانشین او شد؟
جواب: مائوتسه دون در 1977 پدرود حیات گفت و در میدان تین آن من یا میدان سرخ پکن مومیایی شد و عوض او هواکوفنگ به قدرت رسید.
  212- تیوری سه جهان چه زمانی و توسط کی نوشته شد؟
جواب: تیوری سه جهان در سال 1976 به وسیله دنگ سیاوپنگ به عنوان سیاست خارجی حزب کمونیست در سازمان ملل بیان شد.
  213- بعد از هواکوفنگ کی به قدرت رسید؟
جواب: بعد از هواکوفنگ، دنگ سیاوپنگ که در انقلاب فرهنگی به عنوان راست رو و به پیروی از لیوشائوچی محکوم شده بود، قدرت را به دست گرفت. او چیانگ چینگ را به زندان انداخت، لیوشائوچی را اعاده حیثیت کرد و برنامه اقتصاد مختلط در چین را ریخت و با امریکا در روابط نزدیکی قرار گرفت و به احیای سرمایه داری در چین تلاش کرد.
  214- اختلافات چین با شوروی در زمان مائو و بعد از مرگ او چه تفاوتی داشت؟
جواب: بعد از مرگ ستالین، خروشچف تزهای خود را بیان کرد و در کنگره 22 آن را علنی ساخت و بلاک سوسیالیستی از هم پاشید. چین و آلبانی از این بلاک برآمدند و جنبش جهانی کمونیستی از درون شق عمیقی خورد. اختلافات میان حزب کمونیست چین و شوروی در این دوره اختلافات ایدیولوژیک بود. اما بعد از به قدرت رسیدن باند دنگ سیاوپنگ در چین که دیگر رهبری حزب از مبارزات ایدیولوژیک مارکسیستی عقب نشینی کرد، اختلافات سیاسی میان این دو کشور عمده قرار داده شد. چینی ها خوب شدن روابط با شوروی را در سه اختلاف سیاسی ارائه کردند. خروج نیروهای ویتنامی از کامبوج، خروج نیروهای شوروی از افغانستان و عقب نشینی هفت لشکر زرهی شوروی از مرزهای شمالی چین.
  215- اختلاف حالیه چین با روسیه در چیست؟
جواب: چین امروز با روسیه کمترین اختلاف ایدئو لوژیک ندارد. این دو کشور در پیمان شانگهای6 متحد شده و روسیه امتیاز استخراج نفت سایبریا را به چین داده است و مانورهای نظامی را به راه انداختند. روسیه خود را در محاصره نظامی امریکا می بیند و تلاش دارد با تثبیت وضعیت اقتصادی جدیدش، راه خود را به بازارهای آسیایی باز کند و چین هم در مسئله تایوان خود را زیر فشار ایالات متحده احساس کرده و هر دو از حضور قوای امریکا در آسیا ناراضی اند، لذا با هم متحد شده، در بسیاری تصامیم سازمان ملل این دو متحدانه عمل می کنند و هر دو مخالف اشغال نظامی عراق از سوی امریکا و حمله امریکا بر ایران می باشند.
  216- اولین کشوری که از بلاک سوسیالیستی برآمد، کدام کشور بود و چرا؟
جواب: اولین کشوری که از این بلاک خارج شد، یوگوسلاویا به رهبری مارشال تیتو بود. مارشال تیتو که در رأس اتحادیه کمونیست های یوگوسلاویا قرار داشت، در جریان جنگ دوم جهانی ارتش سرخ آن کشور را سازمان داد و با جنگ های خونین بر ضد ارتش آلمان و ارتش مزدور داخلی قادر شد فاشیست ها را از یوگوسلاویا براند و نیروهای مزدور داخلی را مضمحل سازد. یوگوسلاویا بعد از شکست فاشیزم، دولت سوسیالیستی را به حمایت مردم خود بنا نهاد. نقش اتحاد شوروی در پیروزی کمونیست های یوگوسلاویا در حد هیچ بود. بعد از به قدرت رسیدن، تیتو خواهان برقراری روابط با غرب و مخالف دخالت های ستالین در مناسبات داخلی احزاب و دولت های سوسیالیستی بود و به این خاطر دولت مستقل سوسیالیستی بدون حمایت شوروی را بنا نهاد و آن کشور را از نظر پیشرفت و ترقی به اوجش رساند. بعد از فروپاشی اتحاد شوروی و کشورهای اروپای شرقی، یوگوسلاویا صحنه مداخلات و درگیری های ملیتی گردید و اکنون به شش بخش با دولت های کوچک و ضعیفی که همه زیر نظر امپریالیست ها میباشند، تقسیم شده است.
  217- آلبانی چه زمانی از بلاک سوسیالیستی خارج شد و به چه سرنوشتی دچار گردید؟
جواب: آلبانی که در جریان جنگ دوم جهانی زیر رهبری حزب کار آن کشور، جبهه متحد زوغو را ساخت، رهبری آن را انورخوجه به عهده داشت. در کنگره 22 نماینده آلبانی بعد از استماع تزهای خروشچف و محکومیت ستالین از جلسه بیرون شد و از اتحادیه کشورهای سوسیالیستی خارج گردید. انورخوجه تا زمان مرگ مائو روابط نزدیکی با چین داشت و مائو را یکی از کلاسیکرهای مارکسیزم می دانست. اما بعد از مرگ او «امپریالیزم و انقلاب» را نوشت و چین و مائو را به ریویزیونیزم محکوم کرد. بعد از مرگ انور خوجه رامز علیا به رهبری حزب رسید. عده ای از سازمان های چپ در سطح جهان از جمله سازمان اخگر افغانستان از آلبانی پیروی می کردند. بعد از فروپاشی اتحاد شوروی، مداخلات آلمان، فرانسه، انگلیس و امریکا موازی با مداخله در یوگوسلاویا، این کشور کوچک دو ملیونی را نیز در بحران فرو برد و تجزیه شد و آنچه امروز به نام آلبانی بر قدرت است یک دولت دست نشانده غربی بوده و در راه استقرار سرمایه داری چار نعل به پیش می تازد.
  218-  بعد از جنگ جهانی دوم، سوسیالیزم در کدام کشورهای اروپایی و چگونه استقرار یافت؟
جواب: در جریان جنگ دوم جهانی که فاشیزم هیتلری بر بخش اعظم اروپا مسلط شده بود، در سال 1941 به شوروی حمله کرد و تا مسکو پیش رفت و حتی مسکو را به محاصره خود درآورد. از شرق جاپان بخش هایی از خاک شوروی را تصرف نمود. ارتش سرخ به رهبری ستالین و جنرال های کمونیست شوروی، ارتش آلمان را شکست سختی دادند و در 1945 با تعقیب ارتش آلمان به برلین رسیدند و از غرب اروپا، امریکایی ها در سال 1943 حمله کردند و بالاخره با شکست آلمان تلاقی این نیروها در برلین صورت گرفت. اتحاد شوروی کشورهای استونی، مولداوی و مولداویا را که در معاهده برست لیتوفسک از دست داده بود، دوباره ضمیمه خاک خود کرد و احزاب کوچک کمونیستی اروپای شرقی (پولند، چکوسلواکیا، هنگری، رومانیا، آلمان شرقی و بلغاریا) بدون یوگوسلاویا و آلبانی را به قدرت رساند. این احزاب که هیچوقت توسط مردم آن کشورها مورد تأیید قرار نگرفت، زیر سایه ارتش سرخ به قدرت رسیدند و از پایه توده ای برخوردار نبودند. این بزرگترین اشتباه ستالین و حزب کمونیست شوروی بود که تا آخر چون طوقی بر گردن شوروی ها آویخته بود تا اینکه در سال 1968 ارتش سرخ به چکسلواکیا حمله کرد و با فروریزی اتحاد شوروی این احزاب همه یکشبه از بین رفتند.
  219- رهبر حزب کمونیست ویتنام کی بود؟
جواب: رهبر حزب کمونیست ویتنام، هوشی مین بود که به عمو هو مشهور بود.
  220- ویتنام زیر رهبری حزب کمونیست با کدام امپریالیست ها جنگید؟
جواب: ویتنام در اواخر قرن 19، مستعمره فرانسه شد و اولین بار در 1940 قیام مردم به رهبری هوشی مین در این کشور شکل گرفت. هوشی مین که قبلاً عضو حزب کمونیست فرانسه بود، با آمدن به ویتنام حزب کمونیست ویتنام را پی ریزی کرد و با اینکه چند بار دستگیر و زندانی شد، اساساً جنگ علیه اشغالگران فرانسه را در 1943 آغاز نمود. نیروهای او به نام ویت کنگ ها شهرت داشت و در 1945 بخش اعظمی از ویتنام شمالی را آزاد و تشکیل حکومت دموکراتیک را در هانوی اعلان نمود. ولی در حالیکه خواست قضیه تخلیه ویتنام را با فرانسوی ها به شکل مسالمت آمیز حل نماید، فرانسوی ها از سال 1946 تا 1956 درگیر جنگ شدیدی با نیروهای آزادیخواه کمونیست شدند. سر انجام فرانسوی ها از ویتنام بیرون و ویتنام به دو ویتنام شمالی که مرکز آن هانوی و ویتنام جنوبی که مرکز آن سایگون بود، تقسیم شد. ویتنام جنوبی به مستعمره امریکا مبدل شد و بر طبق موافقات آن قرار شد، انتخابات عمومی در دو ویتنام برگزار شود، اما امریکایی ها قبل از آن حملات وسیعی را علیه ویتنام شمالی آغاز کردند. این جنگ تا 1975 ادامه یافت، پنجصد هزار نیروی امریکایی در آن شرکت داشتند تا اینکه آخرین اثر مقاومت امریکایی ها به رهبری جنرال جیاپ تسخیر شد و امریکایی ها با دادن تلفات سنگین به وسیله حزب کمونیست ویتنام شکست خوردند و از آن کشور با سرافگندگی بیرون شدند. سایگون به شهر هوشی مین نام گذاری شد و وحدت دو ویتنام به وجود آمد.
  221- ویتنام در کدام سال بر کامبوج حمله کرد؟
جواب: بعد از بروز اختلافات میان چین و شوروی، رهبران ویتنام در کنار شوروی ایستادند و در 1979 ویتنامی ها بر کامبوج که مورد حمایت چین قرار داشت، حمله کردند و دولت خمرهای سرخ را سرنگون کردند.
  222- شوروی در کدام سال از هم پاشید؟
جواب:  شوروی در سال 1991 از هم پاشید و از درون آن کشورهای قرغیزستان، قزاقستان، تاجکستان، ازبکستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، اوکراین، بلاروس، فدراتیو روسیه، ملداوی، مالداویا و استونی برآمد.
  223- در زمان فروپاشی اتحاد شوروی چه کسی رییس جمهور شوروی بود؟
جواب: در زمان فروپاشی اتحاد شوروی گورباچف منشی عمومی حزب و رییس جمهوری آن کشور بود و چون کشورهای عضو اتحاد هر یک انتخابات خود را برگزار کردند، در فدراتیو روسیه، یلتسین به کمک مستقیم ایالات متحده امریکا برنده شد و گورباچف در میدان ماند و به فرد عادی در روسیه مبدل گشت.
  224- لنین در کدام سال تولد و در کدام سال پدرود حیات گفت؟
جواب: لنین در سال 1870 متولد شد و در سال 1924 به عمر 54 سالگی پدرود حیات گفت.
  225- کوریای شمالی چه وقت تشکیل جمهوری دموکراتیک را کرد و رهبر آن کی بود؟
جواب: کوریا که از سال 1910 رسماً ضمیمه جاپان شده بود، تا ختم جنگ دوم جهانی، جاپان بر آن حکومت می کرد. در 1945 که جاپانی ها تسلیم شدند، از کوریا نیز خارج شده، شوروی ها از شمال وارد این جزیره شدند و امریکایی ها از جنوب در این جزیره پیاده شدند، کیم ال سونگ رهبر حزب کمونیست کوریا در سال 1948 جمهوری دموکراتیک خلق کوریا را اعلان نمود. اما صحبت میان امریکا و شوروی که دو فاتح جنگ دوم جهانی بودند، به نتیجه نرسید، لذا نیروهای کوریای شمالی به کوریای جنوبی حمله کرده، تا جنوبی ترین نقطه کوریا پیشروی کردند که نیروهای امریکا به کمک کوریای جنوبی، نیروهای کوریای شمالی را عقب زدند و دولت کوریای شمالی در خطر سقوط قرار گرفت. در این وقت دوصد هزار نیروی داوطلب چینی وارد کوریای شمالی شده، نیروهای امریکایی را تا مرز امروز دو کوریا عقب زدند و کوریای شمالی با رژیم دموکراتیک و کوریای جنوبی با رژیم تحت مستعمره امریکا باقی ماندند. امریکایی ها که در جنگ کوریا 142 هزار کشته دادند، 40 هزار آن تا امروز در کوریای جنوبی مستقر می باشند. بعد از مرگ کیم ال سونگ رهبر حزب کمونیست کوریای شمالی، پسر او کیم ال جونگ از سوی حزب به رهبری برگزیده شد که تا حال رهبری را در دست دارد.
  226- کیوبا در کجا موقعیت دارد و در چه سالی به پیروزی رسید؟
جواب: کیوبا در امریکای مرکزی موقعیت داشته و از سواحل جنوبی ایالات متحده فقط 160 کیلومتر فاصله دارد. نفوس آن 11 ملیون است و قبل از انقلاب رژیم مزدور باتیستا که وابسته امریکا  بود، بر آن حکومت می کرد. انقلاب کیوبا به رهبری فیدل کاسترو دوست و همکار ارنستو چه گوارا در سال 1959 به پیروزی رسید.
  227- رهبران جنگ انقلابی کیوبا کی ها بودند؟
جواب: رهبران جنگ انقلابی کیوبا، فیدل کاسترو، رائول کاسترو و ارنستو چه گوارا بودند که چه گوارا بعد از پیروزی انقلاب کیوبا به بولیوی رفت و در آنجا به محاصره ارتش امریکا در آمد و شهید شد.
  228- پایگاه انقلابیون در کیوبا چه نام داشت و جنگ خلیج خوک ها در کدام سال و با کی رخ داد؟
جواب: پایگاه انقلابیون کیوبایی در کوه های سیرامائیسترا موقعیت داشت و جنگ خلیج خوک ها در 1961 دو سال بعد از پیروزی انقلاب کیوبا رخ داد. امریکایی ها از این طریق به کیوبا حمله کردند، اما ارتش کیوبا دفاع کرد و امریکایی ها در این جنگ شکست خوردند.
  229- کیوبا چگونه با شوروی ها نزدیک شد؟
جواب: بعد از جنگ خلیج خوک ها، کیوبا زیر فشار امریکا قرار داشت. امریکایی ها فکر می کردند که انقلاب کیوبا سر آغاز انقلابات امریکای مرکزی و امریکای لاتین خواهد شد. لذا تصمیم به سرنگونی رژیم کاسترو گرفتند. اما کیوبا به شوروی ها رو آورد و شوروی ها موشک های پیشرفته و سپر دفاع موشکی را به کیوبا فرستادند. امریکا اعلان کرد که از رسیدن این تجهیزات به کیوبا جلوگیری می کند و بسیاری فکر می کردند که جنگ سوم جهانی درخواهد گرفت تا بالاخره امریکایی ها تعهد کردند که به کیوبا حمله نخواهد کرد و کشتی های حامل تجهیزات شوروی در 1962 دوباره به شوروی برگشتند.
  230- اکنون رهبر کیوبا کیست؟
جواب: فیدل کاسترو در ماه حوت سال 1386 از رهبری حزب استعفا داد و برادرش رائول کاسترو که وزیر دفاع بود، از سوی حزب کمونیست آن کشور به رهبری برگزیده شد.
  231- رهبر خمرهای سرخ کی بود، چه وقت و به وسیله کی از قدرت بر انداخته شد؟
جواب: رهبر خمرهای سرخ یا حزب کمونیست کامبوج، پل پت بود که در سال 1978 در اثر حمله ویتنام بر کامبوج از قدرت برانداخته شد.
  232- چه اتهامی بر پل پت وارد بود؟
جواب:  بر پل پت و حزب کمونیست کامبوج این اتهام وارد بود که بعد از پیروزی انقلاب کامبوج حدود دو ملیون نفر را به قتل رسانده است.
  233- کامبوج چگونه به استقلال رسید؟
جواب: کامبوج که در 1924 زیر استعمار جاپان قرار داشت، بعد از جنگ دوم جهانی زیر سلطه فرانسه قرار گرفت اما در 1953 فرانسوی ها از هندوچین بیرون شدند و شهزاده نورودوم سیهانوک قدرت را در کامبوج در دست گرفت. وی که در روابط نزدیکی با حزب کمونیست چین قرار داشت، در سال 1970 به وسیله کودتای نظامی لونول از قدرت بر انداخته شد. سیهانوک بعد در چین زندگی می کرد تا اینکه خمرهای سرخ به رهبری پل پت در سال 1975 رژیم لونول را سرنگون کردند و جمهوری دموکراتیک کامبوج را بنیان نهادند.
  234- بعد از حمله ویتنام بر کامبوج، کی به رهبری حزب کمونیست کامبوج رسید؟
جواب: جبهه ای که ویتنامی ها زیر نام جبهه آزادیبخش خلق کامبوج به رهبری هان سن ساخته بودند، بعد از 14 روز با حمله 170 هزار نیروی ویتنامی، دولت پل پت بدون درگیری سقوط کرد و خمرهای سرخ به جنگل های کامبوج رفتند و در اثر اتهاماتی که بر پل پت وارد بود او از رهبری خلع گردید و خیوسام فان به رهبری رسید که بعد از خروج نیروهای ویتنامی او با هان سن و سیهانوک در دولت شرکت کرد، ولی با تغییر در اوضاع جهانی و مرگ پل پت، حزب کمونیست کامبوج دیگر فعالیت مشهودی نداشت.
  235- چه گوارا کی بود و بعد از پیروزی انقلاب کیوبا چه سمتی را گرفت؟
جواب: ارنستو چه گوارا از ارجنتاین بود و بعد از پیروزی انقلاب کیوبا مدتی به عنوان رییس بانک دولتی کیوبا و مدتی هم به عنوان وزیر معادن و صنایع کار کرد.
  236- هوگوچاویز چه می خواست و نتیجه تلاش های او چه شد؟
جواب: هوگوچاویز رهبر ونزویلا که دو بار در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسید، تصمیم گرفت با تغییر قانون اساسی آن کشور به سوسیالیزم برسد، اما در ریفراندومی که به راه انداخت، با مخالفت امریکا و تقویت مخالفان چاویز، هوگو چاویز  49 درصد رأی و مخالفان او 51 درصد رأی آورده، قادر به تغییر در قانون اساسی آن کشور نشد. او تا سال 2011 رییس جمهور ونزویلا می باشد.

ادامه دارد...

هیچ نظری موجود نیست:

آمار مشاهده کننده ها

پر بیننده ترین ها