تئـــــوری و پراتـــــیک انـــــقلابی

عکس من
"ما به شکل گروه فشرده ی کوچکی در راهی پر از پرتگاه و دشوار دست یکدیگر را محکم گرفته و به پیش می رویم. دشمنان از هر طرف ما را در محاصره گرفته اند و تقریباً همیشه باید از زیر آتش آنها بگذریم. اتحاد ما بنابر تصمیم آزادانه ی ما است. تصمیمی که همانا برای آن گرفته ایم که با دشمنان پیکار کنیم و در منجلاب مجاورمان در نغلطیم که سکنه اش از همان آغاز ما را به علت این که به صورت دسته ای خاصی مجزا شده نه طریق مصالحه بلکه طریق مبارزه را بر گزیده ایم، سرزنش نمود اند.(...)! بلی، آقایان، شما آزادید ...هر کجا...دلتان می خواهد بروید ولو آنکه منجلاب باشد؛ ما معتقدیم که جای حقیقی شما هم همان منجلاب است و برای نقل مکان شما به آنجا حاضریم در حدود توانائی خود کمک نمائیم. ولی در این صورت اقلاً دست از ما بر دارید و به ما نچسبید و کلمه ی بزرگ آزادی را ملوث نکنید. زیرا که آخر ما هم "آزادیم" هر کجا می خواهیم برویم و آزادیم نه فقط علیه منجلاب بلکه با هر کس هم که راه را به سوی منجلاب کج می کند، مبارزه نمائیم!"(چه باید کرد؟)- لنین

۱۳۹۲ فروردین ۱۸, یکشنبه

پرسش و پاسخ

ج –  بخش جنبش ها ی معاصر و چپ افغانستان

  237- طبقه کارگر در افغانستان چه زمانی شکل گرفت؟
جواب: در دوران امیر شیر علی خان با فعالیت کارخانه توپ سازی و چاپخانه سنگی، این طبقه نیز به طور نطفه ای احیا شد.
  237- اولین نشریه در افغانستان چه زمانی و به مدیریت کی به انتشار آغاز کرد؟
جواب: اولین نشریه شمس النهار نام داشت که در 1252 هجری شمسی (135 سال قبل از امروز) به مدیریت مرزا عبدالعلی خان شروع به انتشار  کرد.
  238- سید جمال الدین کی بود و چه تفکری داشت؟
جواب: سید جمال الدین به تاریخ 1217 شمسی در دره کنر به دنیا آمد و بعد به مصر، ترکیه و ایران سفر کرد. در لندن نشریه عروت الوثقی را بنیان گذاشت و پان اسلامیزم را تبلیغ می کرد.
  239- اصلاحات امیر شیر علی خان چرا نابود شد؟
جواب: امیر شیر علی خان که به نوعی خواهان حکومت عصری بود، قوای نظامی اش را سامان داد، مالیه جنسی را به نقدی تبدیل کرد، ماشین خانه را ساخت، نشریه چاپ کرد، پست را رایج ساخت، کابینه را ساخت، اما در اثر مداخله انگلیس ها و بعد حکومت مطلقه تیپک فیودالی امیر عبدالرحمن خان این اصلاحات ریشه نگرفت.
240- نقش عبدالرحمن خان در تحکیم حکومت مطلقه چگونه بود؟
جواب: عبدالرحمن خان سر سپرده انگلیس ها بود، تمام فیودال های سرکش و ملوک الطوایف را سرکوب کرد. حکومت او بر سرکوب، استخبارات، خون و آتش استوار بود.
  241- اولین بار سراج الاخبار چه زمان و تحت مدیریت کی به نشر رسید؟
جواب: سراج الاخبار در زمان حبیب الله خان به مدیریت مولوی عبدالروف به تاریخ 1275 شمسی انتشار یافت.
  242- سراج الاخبار بعد از چند شماره و چرا متوقف گردید؟
جواب: سراج الاخبار بعد از یک شماره و  زیر فشار انگلیس ها متوقف گردید.
  243- بار دوم سراج الاخبار چه زمان و به مدیریت کی به نشر رسید؟
جواب: سراج الاخبار بار دوم باز هم در زمان حبیب الله خان در 1280 هجری شمسی به مدیریت محمود طرزی آغاز به نشر کرد و تا  1287 انتشار یافت.
  244- مشروطیت اول چه زمانی، متشکل از چه کسانی و به رهبری کی شکل گرفت و مرام اصلی آن چه بود؟
جواب: مشروطیت اول که به نام جمعیت سری ملی یا جان نثاران اسلام یا اخوان افغان نامیده می شد، قبل از 1909 به رهبری سرور واصف معلم لیسه حبیبیه که متشکل از معلمان لیسه حبیبیه و غلام بچگان دربار بودند، شکل گرفت و در گروپ های ده نفری سازماندهی شدند.
245-  مشروطیت اول چه گونه به افکار مشروطیت رسید؟
جواب: مشروطیت اول که با معلمان هندی در مکتب حبیبیه و هم با دربار تماس داشت، از طریق نشراتی چون اختر استانبول، حبل المتین کلکته و صور اسرافیل با نظرات آزادیخواهان و مشروطه خواهان این کشورها آشنایی پیدا کرد. مرام آنها مخالفت با استعمار و حکومت مطلقه شاهی بود.
  246- مشروطیت دوم چه زمانی و به مسوولیت کی فعالیت داشت و بالاخره چه کرد؟
جواب: مشروطیت دوم از افرادی که به دور سراج الاخبار و محمود طرزی جمع بودند، به شمول امان الله خان تشکیل شد. فعالان این مشروطیت عبدالرحمن لودین، کاکا سید احمد، عبدالهادی داوی، مولوی واسع قندهاری، محمد ولی خان دروازی، میر غلام محمد غبار، شجاع الدوله خان وغیره بودند.
  247- نطفه های بورژوازی چه زمانی در افغانستان بسته شد؟
جواب: گرچه طبقه کارگر افغانستان از زمان شیرعلی خان که دولت اقدام به تأسیس ماشین خانه نمود، شکل گرفت، اما بوژوازی ملی در زمان شاه امان الله که با اصلاحات تولیدی و تجاری اش زمینه احیای چنین طبقه ای را در پی داشت، به میان آمد.
248- کدام تغییرات اقتصادی در عصر امان الله خان زمینه تبارز بورژوازی را مساعد ساخت؟
جواب: مالیه جنسی به مالیه پولی مبدل گشت، پول  فلزی رایج شد، سرک های بنادر جلال آباد، تورخم، قندهار و چمن ترمیم گردیدند و لاری های بزرگ تجاری به انتقال اموال از هند بریتانوی آغاز کردند. پایتخت با تلگراف به مراکز مهم بین المللی وصل گردید. تجار افغانی با هند و روسیه به تجارت مصروف شدند و بعد انتقال قالین و قره قل نیز درین تجارت شامل گردید. تجار افغان اموال را به لندن نیز صادر می نمودند و محاکم خاص گمرکی جهت رشد سرمایه خصوصی مخصوصاً در بخش تجارت ایجاد گردید و نظامنامه ای نیز در این مورد ساخته شد. بخش تولیدی را خود دولت با کارخانه هایی که از آلمان وارد کرده بود، گردانندگی می کرد.
  249-  نشرات غیر دولتی که در زمان امان الله خان توأم با رشد تجارت بخش خصوصی پا به عرصه گذاشت، کدام ها بود؟
جواب: انیس (1306) به مدیریت محی الدین انیس- اولین نشریه ای غیر دولتی بود که به انتشار آغاز کرد. در همان وقت جریده افغان به نگرانی پاینده محمد خان، نسیم سحر به نگرانی احمد راتب، نشریه پشتون ژغ به مدیریت فیض محمد ناصری، نشریه نوروز به مدیریت محمد نوروزخان به انتشار آغاز کردند.
   نشرات دولتی در این دوره عبارت بودند اند از: سراج الاخبار که به امان افغان تغییر نام داد، مدیریت آن را عبدالهادی خان داوی به  عهده داشت. اتفاق اسلام به مدیریت صلاح الدین سلجوقی در هرات، طلوع افغان به مدیریت عبدالعزیزخان قندهاری در قندهار، ستاره افغان به مدیریت میر غلام محمد غبار در جبل السراج، بیدار در مزار شریف و اتحاد مشرقی در جلال آباد به نشر می رسید.
  250- بعد از شکست امان الله خان سرنوشت اصلاحات او به کجا رسید؟
جواب: بعد از شکست امان الله خان، حبیب الله بچه سقا که دست پرورده انگلیس بود، به قدرت رسید. او به وسیله ی نادرخان و برادران او و به همیاری مستقیم انگلیس قدرت را گرفت. نادرخان با استبداد قرون وسطایی چهار سال حکومت راند و توسط عبدالخالق یکی از دوستان غلام نبی خان چرخی به قتل رسید. نادرخان تمام مشروطه خواهان دوره دوم و هواداران امان الله خان چون غلام نبی خان چرخی، محمد ولی خان دروازی و عبدالرحمن لودین را علناً به قتل رساند. بعد از مرگ او تا 1327 برادر جنایتکارش هاشم خان گرچه صدراعظم بود، اما زمام اصلی حکومت را در دست داشت. بعد از هاشم خان، شاه محمود خان 4 سال صدراعظم شد و خود را به نام پدر دموکراسی یاد کرد . تا سال 1332 دوره های 7 و 8 عده ای از مشروطه خواهان که خواهان حکومت مشروطه و مبارزه علیه ورود سرمایه های خارجی بودند، دست به مبارزه علنی زدند.
  251- دموکراسی شاه محمود خانی چگونه دموکراسی بود و چه نشرات و جریاناتی در آن زمان فعال بود؟
جواب: دموکراسی شاه محمودخانی که به مصلحت خانواده بعد از دکتاتوری و استبداد هاشم خان به میان آمد، خاندان به طور تاکتیکی مقداری از استبدادش عقب نشست و در این دوره بود که محمودی و غبار با دو حزب خلق و جوانان افغان وارد صحنه مبارزاتی شده با نشرات ندای خلق و وطن به افشای ماهیت مطلقه نظام دست زدند. این دو جریان که حامی سرمایه داری ملی و مشروطیت در کشور بودند، در دوره 7 به پارلمان راه یافتند و یک اقلیت 30 نفری در پارلمان به دور محمودی و غبار جمع شده، سیاست های استبدادی و وابستگی های نظام را به نقد می کشیدند. اما به زودی خاندان از دموکراسی داده شده، عقب نشست و محمودی و غبار در دوره 8 شورا زندانی شدند و پارلمان وابسته دیگری در این دوره شکل گرفت.
  252- بعد از شاه محمود خان کی به قدرت رسید؟
جواب: بعد از شاه محمود خان، داودخان با دو پلان پنج ساله از 1332 تا 1342 قدرت را به دست گرفت و اختناق واقعی خاندان را تطبیق کرد و با تقویت سکتور دولتی از رشد بورژوازی ملی جلوگیری کرد و  طبقه کارگر با تولید دولتی رشد بیشتری یافت.
  253- داودخان چگونه از قدرت افتاد؟
جواب: بعد از 1342 ظاهرخان که همیشه زیر فشار کاکاها قرار داشت و پرورش یافته فرانسه بود، تصمیم گرفت تا حکومت کند. قانون اساسی 1343 که در آن صدارت از خاندان شاهی جدا شد، به تصویب رسید و یکبار دیگر دموکراسی اعلان شد که این دوره را دوره دهه ساله دموکراسی می نامند و به این صورت دست سرداران از رسیدن مستقیم به صدارت با ماده 24 قانون اساسی قطع شد.
  254-  در دوره ده ساله دموکراسی، کی ها به قدرت رسیدند و نقش شان در این دوره چگونه بود؟
جواب: در این ده سال هفت دولت به قدرت رسید. دوره اول داکتر یوسف، دوره دوم داکتر یوسف (این دوره فقط یک روزه بود و در اثر واقعه سوم عقرب یوسف خان استعفا داد)، صدارت میوندوال، صدارت بار اول اعتمادی، صدارت بار دوم اعتمادی (بعد از گرفتن رأی اعتماد از دوره 13 شورا)، صدارت داکتر ظاهر و در آخر صدارت موسی شفیق. در تمام این دوره ها شاه، صدراعظم را معرفی می کرد و قوانین را توشیح می نمود، اما تا آخر قانون احزاب را توشیح نکرد.
  255- وضعیت طبقه کارگر و بورژوازی ملی در این دوره چگونه بود؟
جواب: در این دوره روسیه و امریکا در افغانستان سرمایه گذاری کرده، این سرمایه گذاری ها بیشتر از طریق دولت عملی و به کار می افتاد. در بخش خصوصی بورژوازی کمپرادور که از شکست قشر بالایی بورژوازی ملی به میان آمده بود، بخش تجاری بورژوازی ملی را شدیداً ضربه می زد. بخش تولیدی باز هم در کنترول دولت قرار داشت و خود چون دلال کشورهای بزرگ عمل می کرد.
256- ویش زلمیان چگونه جریانی بود؟  
جواب: ویش زلمیان جریانی بود که خواهان مقابله با استبداد و استعمار بود و در برابر ورود سرمایه های غربی و شکست سرمایه داری ملی از این بورژوازی دفاع می کرد. گل پاچا الفت و بعد ملاعبدالرزاق فراهی در رهبری این جریان قرار داشتند.
257- حزب دموکراتیک خلق چه زمانی به وجود آمد؟ و هدف از تشکیل آن چه بود؟
جواب: حزب دموکراتیک خلق بعد از روشن شدن پولمیک جنبش بین المللی کمونیستی و تثبیت موقعیت ریویزیونیست های خروشچفی در اتحاد شوروی در 1342 ساخته شد. هدف آن زیر نام مارکسیزم- لنینیزم، تیوریزه کردن تزهای ضد مارکسیستی خروشچف در افغانستان و گرد آوردن ناراضیان در این حزب و بعد جاده صاف کن پیاده کردن سیاست های تجاوزکارانه اتحاد شوروی در افغانستان شد.
258- نشریه خلق چه زمانی به انتشار آغاز کرد و چند شماره منتشر شد؟
جواب: نشریه خلق در 1345 آغاز به نشر کرد و 6 شماره از آن به چاپ رسید.
259- انشعاب در حزب خلق چگونه به میان آمد و چه جناح هایی از آن جدا شدند؟
جواب: در جدایی و جناح بندی های حزب دموکراتیک خلق، شوروی ها نقش اساسی داشتند تا از هر جناح در موقع معین استفاده کنند. از حزب خلق، جناح پرچم به رهبری ببرک کارمل و جناح ستمی آن به رهبری طاهر بخشی جدا شد.
260- سازمان جوانان مترقی چه وقت و چگونه به میان آمد؟
جواب: سازمان جوانان مترقی که ضد پارلمانتاریزم بود، در سوم عقرب 1344 از محافل محمودی ها، یاری ها، باختری، انجنیر عثمان و رستاخیز ساخته شد.
260- نشریه شعله جاوید در کدام سال، به مدیریت کی شروع به کار و چند شماره به چاپ رسید؟
جواب: شعله جاوید خود را ناشر اندیشه های دموکراتیک نوین نامید. در حمل 1345 به مدیریت داکتر رحیم محمودی آغاز به نشر کرد و بعد از 11 شماره چاپ آن از سوی دولت متوقف شد.
261- اساس فعالیت های شعله جاوید بر چه استوار بود؟
جواب: بر فعالیت های علنی، قانونی و روشنفکری.
262- مهمترین کار شعله ی جاوید چه بود؟
جواب: شعله جاوید مبارزه بر ضد ریویزیونیزم را در محراق فعالیت های خود قرار داد.
263- اولین انشعاب در سازمان جوانان مترقی در کدام سال به رهبری کی و چرا صورت گرفت؟
جواب: شعله جاوید بعد از بسته شدن نشریه و غیرقانونی شدن تظاهرات و اعتصابات عملاً بیکار ماند، چون نه ستراتیژی کوتاه مدت و نه دراز مدت آن مشخص بود و نه کار روزانة آن معین شده بود، به این خاطر اختلاف و تضاد میان جناح ها و محافل تشکیل دهندة آن شکل گرفت و چون سطح مبارزه ایدیولوژیک در آن بسیار پایین بود، لذا این نطفه ها به سرعت جوانه زد. وقتی انجنیر عثمان که در فعالیت های علنی برآمد بسیاری داشت، گفته شد که به عضویت سازمان جوانان مترقی در می آید، عصبانی شده از مخفی بودن این سازمان  بر آشفت و «گروه پس منظر» را تشکیل داد. او در نوشته ی پس منظر از ارزیابی و جمعبندی دقیق سازمان و جریان به دور ماند و افراد را عمده قرار داد. این گروه بعد از آنکه در 1349 ساخته شد، به زودی از میان رفت.
264- انشعاب دوم در سازمان جوانان مترقی در کدام سال به میان آمد؟
جواب: انشعاب دوم در سازمان جوانان مترقی با نوشته شدن «با طرد اپورتونیزم در راه انقلاب سرخ به پیش» پنج مسئله را محور انتقاد قرار داده و در اواخر 1351 گروه انقلابی خلق های افغانستان را ساختند.
265-  این پنج اختلاف چه بود؟
جواب: کار علنی، کار قانونی، مبارزه شهری، نبود مبارزه ایدیولوژیک و عدم توجه به حزب سازی.
266- سرنوشت سازمان جوانان مترقی چه شد؟
جواب: سازمان جوانان مترقی در 1354 کنفرانس سرتاسری خود را دایر کرد و با آخرین انشعاب که بعد سرخا به میان آمد، به کلی از میان رفت.
267- اولین انشعاب در گروه انقلابی خلق های افغانستان چه زمانی و چرا صورت گرفت؟
جواب: اولین انشعاب در گروه انقلابی در 1354 صورت گرفت.  گروه می خواست که از کارش جمعبندی کند که عده ای علم انشعاب را بلند کردند.
268- انشعاب کنندگان چه کردند؟
جواب: انشعاب کنندگان سازمان اخگر را ساختند و «ایدیولوژی چیست» را نوشتند. دو کمبود را بر گروه وارد دانسته به انتقاد پرداختند.
269- این دو کمبود چه بود؟
جواب: اخگر، گروه را متهم به مشی اکونومیستی کرده و بر خورد گروه را به اخلاقیات، ایده آلیستی ارزیابی کرد و اعلان کرد که اخلاقیات پرولتری از طریق کتاب خوانی کسب می شود.
270- دلیل اکونومیستی اخگر چه بود؟
جواب: اخگر معتقد بود که چون گروه در دهات متمرکز شده و کمیته های دهقانی می سازد، لذا مبارزه سیاسی را عمده قرار نداده، مبارزات اقتصادی دهقانان را عمده قرار می دهد.
271- دومین انشعاب در گروه انقلابی چه زمانی رخ داد؟
جواب: دومین انشعاب در گروه بعد از کودتای هفت ثور رخ داد که انشعابیون به رهبری مجید کلکانی سازمان ساما را ایجاد کردند.
272- اختلاف میان گروه و انشعابیون چه بود؟
جواب: انشعابیون در سه مسئله با گروه اختلاف پیدا کردند، چگونگی وحدت مارکسیست ها، مبارزه مسلحانه توده ای یا چریکی و مسئله رد یا قبول تیوری سه جهان.
273- در ساختن ساما (سازمان آزادیبخش مردم افغانستان) چه جناح هایی شرکت کردند؟
جواب: جناح مجید کلکانی که از گروه انقلابی خلق های افغانستان جدا شده بود، جناح هادی محمودی و جناح نادرعلی دهاتی.
274- نظرات این سه جناح چگونه بود؟
جواب: مجید خواهان جدایی کار سوسیالیستی ازکار دموکراتیک بود و هر دو را قبول داشت، نادرعلی دهاتی بیشتر بر تبارز اسلامی تأکید می کرد و هادی محمودی بیشتر بر تبارز مارکسیستی تاکید داشت.
275- سرنوشت مجید چه شد؟
جواب: مجید بعد از آن که در مکروریان به وسیله خلقی ها دستگیر شد، در جوزای 1359 به شهادت رسید.
276- ساما بعد از شهادت مجید چه سرنوشتی پیدا کرد؟
جواب: بعد از مرگ مجید، هادی محمودی از ساما جدا شد و سازمان انقلابی وطنپرستان واقعی (ساوو) را تشکیل داد و نادرعلی دهاتی در گرفتاری های 1361 دستگیر و اعدام شد.
277- شرکت ساما در جنگ مسلحانه چگونه بود؟
جواب: ساما به صورت وسیع در جنگ ضد شوروی شرکت کرد و با اخوان جنگید و بالاخره جبهه مشهور آن در شمالی در برخورد با حزب اسلامی گلبدین شکست خورد و عده ای از قوماندانان آن به دولت تسلیم شدند.
278- بعد از شهادت مجید، رهبری ساما را که داشت؟
جواب: بعد از شهادت مجید، رهبری ساما را قیوم «رهبر» به عهده گرفت که در 1367 در پشاور به شهادت رسید.
279- ساوو چه شد؟
جواب: سازمان وطنپرستان واقعی (ساوو) با ضربه ای که در سال 1361 خورد و در آن سه تن از اعضای رهبری آن (بشیر بهمن، لطیف محمودی و مسجدی) دستگیر و بعد از دفاع از اندیشه مائو به شهادت رسیدند، هادی محمودی به اروپا رفت و دیگر ساوو از بین رفت.
280- آخرین انشعابیون سازمان جوانان مترقی چه کردند؟
جواب: آنها سازمان سرخا را ساختند که در دستگیری های 1357 اکثر کادرها و رهبری آن دستگیر و بقایای آن با عده ای از کادرهای بی رابطة سازمان های دیگر چپ انقلابی، سازمان پیکار را ساختند.
281- سازمان پیکار چگونه سازمانی بود؟
جواب: سازمان پیکار معتقد به م.ل.ا بود و به خاطر تأیید جمهوری اسلامی، ساما و رهایی را ریویزیونیست می خواند و نشریه رستاخیز را منتشر می کرد.
282- پیکار به چه سرنوشتی گرفتار شد؟
جواب: سازمان پیکار که بیشتر کارهایش در بیرون متمرکز بود، با آخرین انشعابی که داشت، تقریباً نامی از آن باقی ماند. این سازمان با حزب کمونیست (مائویست) افغانستان، کمیته ی وحدت را ساخت و با پذیرفتن مائویزم توسط چند تن از کادرهای آن، این بخش به حزب کمونیست (مائویست) پیوست. فعالیت های پیکار بسیار ضعیف و در حد ختم آن گفته شده است.
283- حزب کمونیست (مائویست) افغانستان چگونه ساخته شد؟
جواب: این حزب بعد از کنفرانس 1362 ساما که انشعابی در آن آمد و انشعابیون سازمان انقلابی کمونیست های افغانستان را ساختند، بنیاد حزب کمونیست گذاشته شد. حزب کمونیست (مائویست) افغانستان توسط جاآ ساخته شد و عضویت آن را نیز دارد.
284- گروه انقلابی چه وقت به سازمان رهایی مبدل گشت؟
جواب: گروه انقلابی در 1358 با انتشار مشعل رهایی اسم خود را به سازمان رهایی مبدل کرد.
285- جبهه مبارزین مجاهد چرا ساخته شد؟
جواب: جبهه مبارزین در ثور 1358 ساخته شد و ترکیب آن از گروه انقلابی، حرکت انقلاب و سه سازمان شیعه تشکیل شد و در 14 اسد، جهت سرنگونی دولت به شکل نظامی و کودتا گرایانه دست زد که  به حرکت بالاحصار محدود ماند و به سختی شکست خورد.
286- این حرکت چگونه بود؟
جواب: این حرکت که در 14 اسد 1358 به راه افتاد، حرکتی شبیه کودتا بود که فقط به نیروی نظامی در کابل اتکاء شد و مردم در آن دخالتی نداشتند.
287-سرنوشت این حرکت پوچیستی چه شد؟
جواب: این حرکت که قبل از اجرای آن افشا شده بود، فعالان بسیاری از گروه انقلابی را به کام مرگ برد. این حرکت تنها در بالاحصار محدود ماند و بعد از شش ساعت جنگ شکست خورد. داکتر فیض احمد رهبر گروه انقلابی دستگیر گردید که بعد، از زندان صدارت فرار کرد. سه تن از کادرهای مهم آن (داود، محسن و نعمت) به شهادت رسیدند.
288- سیاست سازمان رهایی بعد از شکست 14 اسد چه شد؟
جواب: شرکت در جنگ مسلحانه با مناسبات قومی و مذهبی  و نفوذ اعضای آن در جبهاتی که تا آن زمان تشکیل شده بودند.
289- سیاست نفوذی گروه انقلابی چه نتیجه داد؟
جواب: این سیاست هیچ نتیجه ای نداد، جز این که گروه در خدمت سران جبهات قرار می گرفت و بعد از سال 60 تصمیم گرفت تا جبهات مستقل خود را بسازد.
290- آیا چنین جبهاتی ساخته شد؟
جواب: سازمان رهایی در پنج نقطه دست به ایجاد جبهه زد که سه جبهه آن به زودی از سوی مخالفان خلع سلاح شدند و فقط دو جبهه آن توانست دوام بیاورد.
291 - کار تیوریک در سازمان رهایی چگونه پیش می رفت؟
جواب: سازمان رهایی بعد از سال 60 تمامی کتاب ها و حوزه های کمونیستی را  در جبهات اش برچید و تا سال 67 کورس های مارکسیستی را دایر نکرد.
292 - چرا سازمان رهایی به چنین اقدامی دست زد؟
جواب: به خاطری که فشار نیروهای مذهبی بر جبهات سازمان رهایی زیاد بود و برای حفظ خود بیشتر به اداهای دینی توسل جست.
293 - سرنوشت رفیق داکتر فیض احمد چه شد؟
جواب: در اثر تسلیم شدن یک تن از کادرهای سازمان رهایی به حزب اسلامی و با این توطئه که مقامات پاکستانی با او می بیند و برایش سلاح و مهمات می دهد، با این فرد به خانه ای که از جنایتکاران گلبدینی بود رفته و بعد به وسیله حزب اسلامی به شهادت رسید.
294 رفیق داکتر فیض احمد در آخرین سال حیاتش چه  تصمیمی داشت؟
جواب: او می خواست که کنگره سازمان را برگزار کند و به این خاطر جمعبندی های مناطق مختلف را انجام داد، ولی بعد از شهادت او با تشکیل کمیته مرکزی موقت مادام العمر، کنگره هرگز دایر نشد و جمعبندی ها و دست نویس مشعل شماره دوم هم مفقود گردیدند.
295 - کمیته مرکزی موقت چگونه ساخته شد؟
جواب: این کمیته مرکزی موقت مادام العمر در نتیجه نشستی متشکل از چند تن ساخته شد و  به مدت 21 سال ماند و هیچ کنگره و انتخابی صورت نگرفت.
296 - رابطه تشکیلاتی در درون سازمان رهایی چگونه است؟
جواب: این رابطه فاشیستی، غیر دموکراتیک و استبدادی است. از روز تشکیل کمیته مرکزی موقت مادام العمر یک بار هم اعضا حق رأی و نظر نداشته، در حالیکه در اساسنامه اش نوشته که "تمام ارگان های سازمان انتخابی و تمام اعضا حق انتخاب کردن و انتخاب شدن را دارند".
297 - رابطه میان خود اعضای رهبری چگونه است؟
جواب: فرد اول در سازمان رهایی که به عنوان یک دکتاتور خود کامه، همه کاره مطلق سازمان است به دیگران کوچکترین حقی در اظهار نظر نداده با ناسزاگویی و کلماتی به شدت رکیک و ضد انقلابی دیگران را مخاطب قرار می دهد. اعضای مرکزیت به شدت از رهبر شان می ترسند و در حضورش کوچکترین ابراز نظری کرده نمی توانند. در صورتی که مثلاً چهار نفر از اعضای مرکزیت تظاهرات جلال آباد را ضد انقلابی بدانند، اما او تنها طور دیگری بیاندیشد، همین چهار نفر به هیچ گرفته می شوند و نظرات فرد اول در موضعگیری سازمان انعکاس می یابد.
298 - چرا چنین روابطی میان آنان برقرار است؟
جواب: به خاطری که اعضای دیگر مرکزیت افراد کم سواد اند و مجبور اند تا برای حفظ مقام شان این همه خفت را بپذیرند و تحکم پذیر باشند. شخص اول عصبانی، بدخو و سرشار از روحیه اندیویدوآلیستی و فاشیستی می باشد.
299 - نظر رفیق داکتر فیض احمد نسبت به اعضای رهبری موقت چه بود؟
جواب: رفیق داکتر اکثر اینان را افراد روشنفکر، غیر انقلابی و راست رو می دانست، به این خاطر اگر او به شهادت نمی رسید، برای اینان جایی در مرکزیت سازمان نمی بود. در مورد یکی از آنان گفته بود که "جایت در آشپزخانه است و تو باید سالها تجدید تربیت انقلابی شوی".
           300 - سازمان ساما پیرو کدام ایدیولوژی بود؟ و چه دلیلی وجود دارد که ساما تبارز مارکسیستی نداشت؟
جواب: سازمان ساما در ابتدای تشکیل خود، پیرو مارکسیزم- لنینیزم- اندیشه مائوتسه دون بود، اما بعد از شهادت مجید و با انحلال در جنبش اسلامی توده ها، هیچوقت تبارز مارکسیستی نداشت. بعد از شهادت قیوم رهبر سخنگوی ارشد ساما در مصاحبه با بی بی سی، کمونیست بودن رهبر را اتهامی از سوی مخالفان نامید و در نشریه ندای آزادی که ارگان مرکزی ساما بود، هیچوقت چیزی به نام چپ و یا ادبیات چپ نیامد و بسم الله بر فرق آن نوشته شده بود.
301 - حزب کمونیست (مائویست) تشکیل احزاب کمونیستی را چگونه می داند؟
جواب: حزب کمونیست(مائویست) تشکیل احزاب کمونیستی را از طریق کوشش جاآ می داند و به اینگونه اصل ساختن احزاب در شرایط خاص طبقاتی کشورها را نفی می کند.
302 - ترکیب اجتماعی حزب کمونیست (مائویست) چگونه است؟
جواب: ترکیب اجتماعی این حزب به شکل خاصی با ملیت هزاره پیوند خورده، در میان ملیت های دیگر کشور فعالیت محسوسی ندارد.
303 - خط مشی سازمان رهایی چیست؟
جواب: سازمان رهایی خط مشی انجویی دارد و هیچ حرکت و فعالیتی ندارد که بر مبنای عاید و پول دور نخورد. احساسات طبقاتی، کار میان توده ها و اندیشیدن به انقلاب از سازمان رهایی رخت بسته است.
304 - نظر سازمان رهایی در مورد تشکیل حزب چیست؟
جواب: در نزد رهبری سازمان رهایی که فکر توده ها و انقلاب  کاملاً مرده است، چیزی به نام حزب سازی و اندیشیدن به این وظیفه مرکزی نزد آن وجود ندارد و در نظر و عمل کوچکترین قدمی درین مورد نمی گذارد.
305 - سازمان رهایی چرا به هشت مارچ بی نهایت توجه دارد، ولی به روز کارگر کوچکترین توجهی ندارد؟
جواب: چون تجلیل از روز کارگر را غربی ها نه تنها نمی پسندند، که شدیداً از آن نفرت هم دارند ولی چون هشت مارچ با افکار دموکراسی- نیولیبرالیستی آنان سازگار است، لذا به سازمان رهایی پول و پروژه می دهند و به این خاطر تمام تلاش های خود را در برگزاری این روز به طور فرمایشی به کار می گیرد.
306 - سازمان رهایی چرا حزب قانونی می سازد؟
جواب: به خاطری که معتقد به انجویزم بوده و از این طریق می خواهد پروژه، پروپوزل و پول کمایی کند.
307 - سازمان رهایی چرا آسانترین و وسیعترین امکانات کنسولی در سفارتخانه های غربی دارد؟
جواب: رهبری سازمان رهایی با تمام قوا تلاش می کند تا غربی ها آنها را یک تشکیلات دموکرات غربی بشناسند و به این خاطر در خوش و بش با جواسیس غرب قرار دارند. همیشه مهمان غربی دارد، آنان را بسیار پذیرایی می کند که اگر ضرورت به چاپی شد، این کار را هم «استادانه» انجام می دهد و غربی ها هم بر طبق گفته رفیق داکتر، تلاش می کنند تا سازمان رهایی را یا از درون منفجر سازند یا قلب ماهیت دهند.
308 - احزاب قانونی چگونه تشکلاتی اند؟
جواب: احزاب رسمی و سرکاری در افغانستان به خاطر تمثیل دموکراسی امریکایی به میان آمده، بسیاری از آنها حزب سازی را در NDI (مؤسسه دموکراتیک ملی) یا سفارت امریکا می آموزند. تمام اینها حضور امریکایی ها را در افغانستان "فرصت طلایی" می دانند و به سفارتخانه امریکا رفته، ابراز می دارند که ضرورت شما جداً برای افغان ها محسوس می باشد و  خود فروش ترین آنان به سفارتخانه امریکا هیئت میفرستند وصریحاً ابلاغ می دارند که "ما معتقد نیستیم که شما افغانستان را اشغال کرده اید".
309 - چرا امریکایی ها ضرورت ایجاد چنین احزابی را جداً مطرح می سازند؟
جواب: این احزاب از طیف ها و نام های مختلفی به میان آمده. عده ای تنظیمی، عده ای خلقی و پرچمی، عده ای ملی دموکرات و عده ای شعله ای بوده اند. امریکایی ها با تشکیل این احزاب رسمی می خواهند به همه نشان بدهند که ما تمام جریانات چپ و راست را در کنترول گرفته ایم و این برای شان بسیار مهم می باشد.
310 - در میان این احزاب رسمی چند تای آن ها شعله ای شناخته می شوند؟
جواب: در میان این احزاب کنونی، 4 حزب شعله ای شناخته می شوند.
311 - برخورد سازمان رهایی با زن چیست؟
جواب: سازمان رهایی در برخورد با زن ظاهراً بسیار انقلابی و جدی می باشد، اما در عمل زنان را به عنوان ابزار پول آوری در مقابل غربی ها  در قالب انجویی به کار می گیرد. رهبران و کادرهای سازمان رهایی از داشتن 10 تا 12 طفل خجالت نمی کشند، از لت و کوب زنان شان پروایی ندارند، ازدواج های به شدت ناسنجیده و عجولانه به راه می اندازند، رهبری آن مظهر خانواده گرایی است، تشکلاتی خیالی برای زنان می سازند و به نام زن هرچه دل شان بخواهد می نویسند. گفتار و کردار رهبری سازمان نسبت به زن زمین تا آسمان فرق دارد.
312 - سازمان رهایی کدام دموکراسی را می خواهد؟
جواب: سازمان رهایی دموکراسی بورژوایی را تبلیغ می کند و از این طریق خط سیاسی خود را با افکار بورژوایی میزان کرده، ایدیولوژی اش را به عنوان ابزار پول آوری به کار می بندد.
313 - ساما در برابر جنگسالاران چه موضعی داشت؟
جواب: ساما بعد از سقوط دولت نجیب با جنگسالاران در یک خط قرار گرفت. با مسعود، دوستم و اسماعیل خان همکاری کرد و هم در زمان دولت تنظیمی و هم در حاکمیت هایی بعد از 11 سپتامبر به دنبال چوکی و قدرت سرگردان ماند.
314 - سازمان رهایی بعد از 11 سپتامبر در مقابل دولت های انتقالی، موقت و انتخابی چه موضعی داشت؟
جواب: سازمان رهایی با شور و حرارت در کنفرانس بن شرکت کرد، در لویه جرگه های اضطراری و قانون اساسی شریک شد، با خلیلزاد و خانواده او در روابط بسیار دوستانه قرار گرفت، حزب رسمی ساخت، در کابینه دولت موقت شرکت کرد، برای کرزی کمپاین کرد، تظاهرات نمود، اعلامیه داد، عکس های او را چاپ کرد، وعده ی شرکت در کابینه اش را گرفت، هیئتی برای تبریک و تمجید نزدش فرستاد، در حزب او تا پای جان فعالیت کرد، به خلیلزاد وعده دفاع از کرزی را داد و بار دیگر هیئتی از بیرون به دیدار کرزی آمد.
315 - نظر سازمان رهایی در مورد خلقی ها و پرچمی ها چیست؟
جواب: سازمان رهایی در حرف خود را دو آتشه ضد خلقی ها و پرچمی ها نشان می دهد، اما چون سیاست های آن با پول و کمک غربی ها عیار می گردد، وقتی خارجی ها فرمایش دادند که با احزاب رسمی خلقی و پرچمی وحدت کند، بی مکثی بر خون هزاران انقلابی پاکباخته قدم گذاشت و به این خفت و خیانت تاریخی تن داد و در جبهه مشترک شرکت کرد و بعد از آن که روسیاه شد و پولی به دست نیامد، اعلامیه انفصال از آن جبهه را داد. سازمان رهایی به خاطر بدست آوردن پول هیچ مرز و حدی را نمی شناسد و بر خون محسن، داود، نعمت و ده ها انقلابی دیگر پا می گذارد.
316 - پنهانکاری در سازمان رهایی چگونه است؟
جواب: این سازمان ظاهراً پنهان کاری می کند. اما در هر تظاهرات، جلسه، اعتصاب وغیره از الف تا ی در آن شرکت می کنند، همه شان، همه را می شناسند و جهت نشان دادن نیرو و قناعت دادن دونرها هست و بود خود را روی بازار می کند. محل های کار و مسوولیت های کادر های شان برای نه تنها اعضا و هواداران، که برای خویشاوندان آنان نیز روشن می باشد. در مهمانخانه ها و بندارخانه ها لِنگ های همه دراز می باشد، جوانان را به روی ستیج ها می کشانند، هیچ تناسبی میان کار مخفی و علنی وجود ندارد و به این صورت تمام اعضای سازمان نزد همه هویدا و معلومدار می باشند. اصلاً سیاست ها و ساختارهای کار انجویی سازمان به آن اجازه نمی دهد که بتواند پنهانکاری را رعایت کند. سازمان رهایی بعد از شهادت رفیق داکتر  بیشتر به یک مندوی سیاسی یا کمپنی تجارتی مبدل گشت که رهبران سازمان مدیران این کمپنی می باشند.
317 - امریکایی ها از افغانستان چه می خواهند؟
جواب: افغانستان نقطه بسیار مهم ستراتیژیک در آسیا است. 500 هزار ملیارد دالر ذخایر زیرزمینی آن ارزش دارد و نقطه حایل میان روسیه، چین و هند می باشد، لذا برای سیاست های آسیایی امریکا فوق العاده با اهمیت است و به این خاطر می خواهد پایگاه های دایمی خود را در بگرام، قندهار و شیندند داشته باشند.
318 - اختلاف انگلیس و امریکا در افغانستان بر سر چیست؟
جواب: اختلاف این دو امپریالیست بر منافع جهانی آنها به وجود آمده و در افغانستان انعکاس اساسی یافته است. انگلیس که با همکاری امریکایی ها در عراق چیزی نصیب اش نشد، از 5 کشور برتر اقتصادی جهان در سال 1386 به رده ی ششم سقوط کرد. علاوتاً در میان اقتصاد قدرتمند آلمان و فرانسه از یک طرف و امریکا از سوی دیگر در حالت تعلیق قرار دارد، می خواهد محل خاص اقتصادی خود را از نظر بازار و مواد خام پیدا کند. به این خاطر مواد مخدر افغانستان را در کنترول خود گرفته و هم سرمایه گذاری بسیاری را در پاکستان سامان داده است و می خواهد این بار تجربه عراق برایش تکرار نشود و چون تجارب تاریخی استثماری در این منطقه دارد، تصمیم دارد روی این مسایل با امریکا حساب و کتاب خود را مشخص سازد. انگلیس ها واضحاً سهم خود را از شرکت در جنگ افغانستان می خواهند، اما امریکایی ها که عسکر و پول بیشتری در افغانستان به مصرف می رسانند، نمی خواهند چنین سهمی به انگلیس ها بدهند. لذا اختلاف میان آنها روز تا روز گسترش می یابد.
319 - امریکا چرا پای ناتو را به افغانستان کشید؟
جواب: بعد از فروپاشی اتحاد شوروی، اتحادیه اروپا تلاش کرد تا به عنوان نیروی مستقل اقتصادی در جهان عرض اندام کند، لذا یورو را متحداً در برابر دالر به کار برد. ممانعت های گمرکی و رفت و آمد میان هم را از میان برداشت، پارلمان اروپا را ساخت و قرار بود که نیروی واکنش سریع را هم بسازد که چلنجی در برابر ناتو می شد. امریکایی ها به این خاطر خواستند تا ناتو را در افغانستان مصروف کنند تا به عنوان پیمان یک دست نظامی در جهان باقی بماند و امریکا فرصت بیشتری برای عراق داشته باشد. انگلیس ها هم در این سیاست امریکایی ها را همراهی می کردند.
320 - گروه بندی های منطقوی در مورد افغانستان چگونه می باشد؟
جواب: تضادها و اختلافات منطقوی به اشکال گوناگون در افغانستان گره خورده، هر کشور تلاش دارد تا سود بیشتر ببرد. روسیه، چین، ایران، ازبکستان، هند و تاجیکستان در قضایای افغانستان در کنار هم قرار دارند. در مقابل پاکستان، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کشورهای دیگر حاشیه خلیج در هماهنگی مقابل جناح مقابل ایستاده اند.
321 - امریکا و انگلیس با کدام جناح هماهنگ اند؟
جواب: امریکا و انگلیس بیشتر در کنار جناح پاکستان قرار دارند، با این که از چندی به این سو روابط هند نیز با امریکا بسیار خوب شده است. پاکستان همچنان در روابط بسیار نزدیکی با چین قرار دارد.
322 - آیا ختم جنگ در افغانستان به نفع امریکاست؟
جواب: تا زمانی که امریکا در افغانستان ارتش مزدور خود را قوی نسازد، استخبارات معیاری به وجود نیاید، طبقه بورژوا کمپرادور رهبری کامل اقتصاد و اداره را به دست نگیرد، پایگاه های ستراتیژیک امریکا ساخته نشود، اقتصاد بازار جابجا نشود، جنگ کنونی به نفع ایالات متحده امریکا می باشد، زیرا بدون چنین جنگی حضور امریکا زیر سؤال رفته، تمسکی برای حضور خود نخواهد داشت.
323 - جامعه مدنی، آزادی بیان، آزادی احزاب، جبهه سازی ها، انجوگرایی ها در شرایط کنونی به عنوان کدام ابزار نقش ایفا می کند؟ و رنگ نارنجی چرا در مطبوعات و کمپنی های افغانی روز به روز افزایش می یابد؟
جواب: این ابزارها می تواند دموکراسی، مدرنیته و پلورالیزم امریکایی را تضمین کند، چون امریکا با این ابزارها اکنون کشورها را اشغال می کند و به این خاطر در افغانستان نیز روشنفکران بسیاری با این باورها در خدمت اشغال امریکا قرار دارند. اما رنگ نارنجی، رنگ نظم نوین جهانی امریکاست. امریکایی ها نه سرخ کمونیستی و نه سفید و سبز بنیادگرایی را قبول دارند. آنها با رنگ نارنجی خود می خواهند جهان را زیر تسلط  بکشانند. این رنگ امروز در رادیو آزادی، کلید، طلوع، افغان بیسیم، اریبا، 8 صبح، شمشاد، لمر و ده ها نشریه و کمپنی دیده می شود. انقلاب نارنجی اوکراین، گرجستان و قرغیزستان جز هماهنگی با نظم نوین جهانی امریکا یا تسلط امریکا بر جهان چیز دیگری نمی باشد.
324 - کشورهای متحد و نزدیک با امریکا که در بخش های استخباراتی آن کشور در افغانستان بسیار کمک می کنند، کدام ها اند؟
جواب: کشورهایی که از این نظر امریکا را بسیار حمایت می کنند، ایتالیا و پاکستان می باشد. ایتالیا بعد از جنگ دوم جهانی نزدیکترین خط استخباراتی با امریکا را به میان آورد که تا امروز ادامه دارد، کمک های ایتالیا برای جریان های خاص سیاسی و انجویی در افغانستان به صورت غیر مستقیم، تثبیت خط امریکا بر این جریانات می باشد. عموماً در مناطق بحران زده ای چون افغانستان، ایتالیا به جریاناتی کمک می کند که این جریانات بنابر ملحوظاتی نمی خواهند خود را وابسته به امریکا نشان دهند، لذا از پسکوچه ایتالیا به این مأمول دست می یابند. پاکستان از سالها کشور وابسته به امریکا بوده و چون در بحران های افغانستان فوق العاده سهیم بوده، لذا امریکا به کمک های استخباراتی آن نیاز دارد. جریاناتی که توسط ایتالیا حمایت پولی، انجویی، بورس های تحصیلی و سهولت های کنسولی دارند، به صورت غیر مستقیم مورد حمایت پاکستان نیز قرار گرفته، این دو در پشت پرده این عملیات شان را تلاقی می کنند.
325 - تعداد نیروهای خارجی از سال 2001 الی آخر 2007  در افغانستان چقدر است؟
جواب: نیروهای خارجی در افغانستان الی آخر 2007 در افغانستان به 61 هزار نفر می رسد.
326 - طالبان چگونه نیرویی است؟
جواب: طالبان نیروی جاهل، وابسته و بنیادگراست که کوچکترین چیزی به نام خدمت به خلق در برنامه شان وجود ندارد.
327 - دشمن عمده خلق افغانستان در شرایط کنونی کی ها اند؟
جواب: نیروهای اشغالگر امپریالیستی به رهبری امریکا، دولت دست نشانده و بورژوازی کمپرادور با ملاک ارضی.
328 - کدام سازمان های چپ، بعد از کودتای هفت ثور در افغانستان عرض اندام نمودند؟
جواب: سازمان رهایی، سازمان ساما، سازمان سرخا، سازمان ساوو، سازمان پیکار، حزب کمونیست (مائویست) افغانستان و سازمان انقلابی افغانستان.
329 - بقایای حزب دموکراتیک خلق اکنون چه فعالیت هایی دارند؟
جواب: به گروه ها و گروپ های متعددی تبدیل شده، احزاب قانونی بسیاری را ساخته اند. عده ای سرخورده شده به یاد قدرت گذشته اشک می ریزند، عده ای با امریکایی ها در وابستگی کامل قرار گرفته اند، بی نهایت به دنبال چوکی و قدرت اند، بدون وابستگی زندگی را محال می بینند، از افکار گذشته توبه می کنند و قادر به ایجاد کار مشترک میان هم نیستند و احزاب خنثی را ساخته اند.
330– بارک اوباما چگونه چهرة است؟
جواب :بارک اوباما در راس یک دولت سفاک امپریالیستی قرار دارد و برای منافع کمپنی های سرمایه داری کار میکند.
331  -  امریکایی ها چرا 30 هزار نیروی دیگر به افغانستان می آورند؟
جواب: چون کار آنها با قرار داد نفت و امضای قرار داد ستراتیژیک با دولت مزدور عراق به پایان رسید. چیزیکه عراق به آن خاطر اشغال شد. لذا باقیماندن نیروهای امریکایی در عراق به پیمانة کنونی لازم نیست و به این خاطر باید به جای دیگری به خاطر تامین چنین منافعی اعزام شوند که اینک به افغانستان می آیند.
332– سیاست تغییر یا (CHANGE) اوباما چه معنی دارد؟
جواب: این یک ترفند سیاسی بورژوازی است که میخواهد بار دیگر دندان های خونریز سرمایه را در پشت این چهره پنهان بسازد و الی اوباما کاری بالاتر از بوش برای سرمایه داری انجام نمیدهد.

ادامه دارد...

هیچ نظری موجود نیست:

آمار مشاهده کننده ها

پر بیننده ترین ها