تئـــــوری و پراتـــــیک انـــــقلابی

عکس من
"ما به شکل گروه فشرده ی کوچکی در راهی پر از پرتگاه و دشوار دست یکدیگر را محکم گرفته و به پیش می رویم. دشمنان از هر طرف ما را در محاصره گرفته اند و تقریباً همیشه باید از زیر آتش آنها بگذریم. اتحاد ما بنابر تصمیم آزادانه ی ما است. تصمیمی که همانا برای آن گرفته ایم که با دشمنان پیکار کنیم و در منجلاب مجاورمان در نغلطیم که سکنه اش از همان آغاز ما را به علت این که به صورت دسته ای خاصی مجزا شده نه طریق مصالحه بلکه طریق مبارزه را بر گزیده ایم، سرزنش نمود اند.(...)! بلی، آقایان، شما آزادید ...هر کجا...دلتان می خواهد بروید ولو آنکه منجلاب باشد؛ ما معتقدیم که جای حقیقی شما هم همان منجلاب است و برای نقل مکان شما به آنجا حاضریم در حدود توانائی خود کمک نمائیم. ولی در این صورت اقلاً دست از ما بر دارید و به ما نچسبید و کلمه ی بزرگ آزادی را ملوث نکنید. زیرا که آخر ما هم "آزادیم" هر کجا می خواهیم برویم و آزادیم نه فقط علیه منجلاب بلکه با هر کس هم که راه را به سوی منجلاب کج می کند، مبارزه نمائیم!"(چه باید کرد؟)- لنین

۱۳۹۲ فروردین ۱۸, یکشنبه

پرسش و پاسخ

الف:  بخش سوسیالیزم علمی:
 

1- سه منبع و سه جزء مارکسیزم  را نام بگیرید.
جواب:  سوسیالیزم علمی، اقتصاد سیاسی و فلسفه می باشد.
2- سه سلاح انقلاب را نام بگیرید.
جواب:  حزب، ارتش و جبهه متحد ملی.
3- کدام کشف های علمی زمینة تدوین علم مارکسیزم را مساعد ساختند؟
جواب: کشف سلول واحد، تبدیل کتله به انرژی و قانون تکامل داروین.
4- علم مارکسیزم با کدام خصوصیات خود از فلاسفه دیگر متفاوت است؟                                                              
جواب:  با دو خصوصیت طبقاتی و عملی با تمام پدیده ها برخورد طبقاتی داشته، صرف حرف نمیزند و به اصل پراتيك تئوري پراتيك باور دارد.
5- طبقه چیست؟
جواب: طبقه به گروهی از انسان هایی اتلاق می گردد که جایگاه شان بر اساس رابطه با ابزار تولید، سهمی که از تولید می برند، نقش تاریخی شان در تولید و موقعیت شان در سازمان اجتماعی کار تعیین می گردد. بر اساس این تعریف مثلاً کارگران با ماشین سر و کار دارند و دهقانان با بیل و گاو آهن؛ کارگران به شکل کار مزدی روزانه نیروی کارشان را به فروش میرسانند و پول بخور نمیری دریافت میکنند و دهقانان چهارم و یا پنجم حصه تولید را میگیرند. کارگران در دوران سرمایه داری یکی از دو طبقه اساسی جامعه است و دهقانان در دوران فئودالی؛ کارگران در سازمان اجتماعی کار در دوران سرمایه داری گرداننده ای اصلی تولید و به حرکت در آورنده ای ابزار تولید اند و دهقانان در دوران فئودالیزم.
6- دولت چیست، حزب چیست؟
جواب: دولت وسیله سرکوب یک طبقه بر طبقه دیگر است. حزب گروهی از افراد پیشتاز یک طبقه است که برای اهداف همان طبقه می رزمد.
7- دولت چه وقت از میان می رود؟
جواب: وقتی طبقات از میان برود، دولت از میان برداشته می شود، چون ضرورت سرکوب یک طبقه به وسیله طبقه دیگر از میان میرود.
8-  بلشویک و منشویک یعنی چه؟
جواب: بلشویک به معنی اکثریت و منشویک به معنی اقلیت. این انشعاب در کنگره دوم حزب سوسیال دموکراسی روسیه پدیدار گشت.
9- جبهه متحد در کشورهای نیمه فیودالی- نیمه سرمایه داری شامل کدام طبقات می باشد؟
جواب: جبهه متحد ملی شامل طبقات پرولتاریا، دهقانان، خرده بورژوازی و بورژوازی ملی می باشد. چون بورژوازی ملی در کشورهای نیمه فیودالی نیمه سرمایه داری زیر فشار امپریالیزم و بورژوازی کمپرادور قرار می گیرد، لذا با کمونیست ها اتحاد موقتی می بندد.
10-  بورژوازی  ملی  چرا با پرولتاریا جبهه میسازد؟
جواب: چون بورژوازی ملی زیر فشار امپریالیزم و بورژوازی کمپرادور قرار می گیرد، لذا با کمونیست ها اتحاد موقتی می بندد. به این خاطر خاصیت دوگانه دارد. وقتی زیر فشار امپریالیزم به ورشکستگی کشانده میشود انقلابی میشود و چون خود سرمایه دار است و استثمار میکند ضد انقلابی میباشد.
11- راه محاصره شهرها از طریق دهات چگونه توضیح می گردد؟
جواب: در کشورهای نیمه فیودالی که نیروی اساسی زحمتکشان را دهقانان می سازد، لذا قدرت اصلی انقلاب در دهات متمرکز می باشد و چون رژیم سرکوبگر با ابزار سرکوب اش در شهرها مستقر است، لذا انقلابیون باید دهات را پایگاه قرار داده، آهسته آهسته به سوی شهرها پیشروی کنند تا بالاخره شهرها به محاصره در آیند و با آخرین ضربه بساط رژیم استثمارگر را برچینند.
12- تحلیل طبقات یعنی چه؟
جواب: چون مارکسیزم به تمام پدیده ها طبقاتی بر خورد میکند، لذا ارزیابی طبقاتی جامعه جهت مشخص کردن طبقات استثمار شونده و استثمار کننده از وظایف اولیه مارکسیست هاست. بدون چنین تحلیلی ممکن نیست دوست، دشمن و نیروهای میانه را تشخیص داد.
13- طبقه کارگر چرا انقلابی ترین طبقه است؟
جواب: طبقه کارگر که از ورشکستگی طولانی مدت برده، سرف و دهقان برآمده، راه دیگری جهت تبدیل به طبقه جدیدی ندارد و فقط باید قدرت را به دست بگیرد. طبقه کارگر با وسایل پیشرفته تولیدی سروکار دارد، در انقلاب به جز زنجیرهای دستش چیزی از دست نمی دهد و به صورت جمعی تولید می نماید، لذا تفکر تغییر را زودتر جذب کرده، رهنمای انقلاب می گردد.
14- طبقه کارگر به چند قشر تقسیم می گردد؟
جواب: طبقه کارگر شامل اقشار صنعتی، زراعی، اریستوکرات کارگری و لومپن پرولتاریا می باشد که قشر صنعتی آن انقلابی ترین بخش طبقه کارگر به حساب می آید.
15- در کشورهای نیمه فیودالی مثل کشور ما، چند طبقه با چه موقعیت هایی وجود دارد؟
جواب: در کشور ما طبقات کارگر، دهقان، خرده بورژوازی، بورژوازی ملی، بورژوازی کمپرادور و ملاک ارضی وجود دارند. طبقات کارگر، دهقان و خرده بورژوازی جزء زحمتکشان بوده، انقلابی اند. بورژوازی ملی طبقه بینابینی با خصوصیات دو گانه انقلابی و ضد انقلابی بوده. بورژوازی کمپرادور و ملاک ارضی دشمنان خلق به حساب می آیند، علاوه بر اینکه خود استثمارگر اند، پایگاه اصلی امپریالیزم اند.
16- طبقه دهقان به چند قشر تقسیم می شود؟
جواب: طبقه دهقان به سه قشر مرفه، میان حال و تهیدست، تقسیم می گردد. قشر میانه حال آن در حال تجزیه به دو قشر تهیدست و میانه  می باشد.
17- ملاک ارضی شامل چند  قشر است؟
جواب: ملاک ارضی شامل بروکرات و غیر بروکرات یعنی دولتی و غیردولتی میباشد که یکی پایه دیگری را در دولت و دهات می سازد.
18- فرق بین فیودال و ملاک ارضی چیست؟
جواب: فیودال به ملاکانی اتلاق می گردد که از قدرت خاص سیاسی و نظامی در محل زندگی خود برخوردار بوده و بیشتر به شکل ملوک الطوایف زندگی دارند، ولی ملاک ارضی فقط به بهره مالکانه پرداخته از چنان وضعیت و صلاحیتی برخوردار نمی باشند.
19- خرده بورژوازی به چند قشر تقسیم می گردد؟
جواب: خرده بورژوازی عموماً در شهر و ده زندگی داشته و به سه قشر (مرفه، میانه حال و تهیدست) تقسیم می گردد.
20- سرمایه داری چند دوره دارد؟
جواب: سرمایه داری 4 دوره دارد که شامل کوپراسیون، مانوفاکتور، رقابت آزاد و امپریالیزم میباشد.
21- بورژوازی ملی، بورژوازی لیبرال، بورژوازی رادیکال و بورژوازی کمپرادور از هم چه فرق دارند؟
جواب: بورژوازی ملی سرمایه داریست که سرمایه مستقل داشته در بخش تولید و تجارت فعال می باشد و همیشه زیر فشار بورژوازی کمپرادور قرار داشته، تلاش صورت می گیرد تا او را از بازار خارج سازند. بورژوازی کمپرادور یا دلال، سرمایه داریست که پول امپریالیزم را در داخل کشور به کار انداخته و خود سهمی از آن می برد و به عنوان عامل کمپنی های استثماری عمل می کند. بورژوازی لیبرال و رادیکال مربوط به دوران رقابت آزاد سرمایه داری و انقلابات بورژوایی بوده، سرمایه داری که با فیودالیزم به خاطر حفظ قدرت خود از در سازش پیش می آمد، بورژوازی لیبرال یاد می شد، مثل بورژوازی بزرگ در روسیه و یا ژیرندون ها در فرانسه. اما بورژوازی که خواهان سقوط قهری فیودالیزم بود، بورژوازی رادیکال نامیده میشد، مثل ژاکوبن ها در فرانسه.
22- کمون چیست؟
جواب: کمون زندگی اشتراکی گروپی از انسان ها را می گوید که در آن طبقات زحمتکش و استثمارگر وجود نداشته باشد.
23- کولاک چیست؟
جواب: کولاک، دهقان مرفه را می گویند که علاوه به کار خودش بر روی زمین خود، چند دهقان دیگر را هم استثمار می کند. کولاک ها بورژوازی ده هم نامیده می شوند. قشر کولاک در روسیه در 1932 شکسته شد.
24- سانترالیزم دموکراتیک دارای چند اصل است؟
جواب: شامل 4 اصل می باشد که در آن فرد از تشکیلات، ارگان های پایینی از ارگان های بالایی، تمام تشکیلات از کمیته مرکزی و اقلیت از اکثریت تابعیت می کند.
25- اگر تعادل میان سانترالیزم و دموکراسی از میان برود، چه گرایشاتی بر تشکلات مارکسیستی حاکم می گردد؟
جواب: اگر سانترالیزم عمده گردد، سازمان به سوی اندیویدوآلیزم و فاشیزم و اگر دموکراسی عمده گردد، سازمان به سوی انارشیزم و لیبرالیزم کشانده می شود.
26- تزهای ریویزیونیستی خروشف کدام ها اند؟
جواب:  گذار مسالمت آمیز، رقابت مسالمت آمیز، همزیستی مسالمت آمیز ، حزب عموم خلقی و دولت عموم خلقی و  برای کشورهای جهان سوم راه رشد غیر سرمایه داری را تجویز میکرد.
27- سرف چیست؟
جواب: سرف دهقان وابسته به زمین است که از تغییر برده به وجود می آید. سرف با اینکه وابسته به زمین است اما سهمی از تولید میبرد، این تغییر زمانی به وجود آمد که برده ها رغبتی به کار نداشتند و ابزار تولید را نابود میساختند.
28- نیروهای مولده شامل چه چیزهایی است؟
جواب: نیروهای مولده شامل ابزار تولید، انسان و زمین می باشد.
29- ابزار تولید چیست؟
جواب: ابزار تولید وسایلی است که با آنها کار صورت می گیرد و در هر دوره تاریخی فرق می کنند. بخش انقلابی نیروهای مولده است که ابتدا تغییر کرده و بعد بخش های دیگر این نیروها را به دنبال خود می کشانند.
30- مناسبات تولیدی چیست؟
جواب: مناسبات تولیدی بخشی از شیوه تولید است که مناسبات انسان با انسان، انسان با ابزار تولید و انسان با زمین را مشخص می سازد. از روی این مناسبات است که می توان رابطه طبقاتی هر فرد را مشخص کرد. عموماً در فورماسیون های طبقاتی نیروهای مولده، مخصوصاً ابزار تولید بخش انقلابی تولید را تشکیل می دهد و به جلو حرکت می کند، در حالیکه در فورماسیون هایی کمون، سوسیالیزم و کمونیزم مناسبات تولیدی بر نیرو های مولده حاکم میباشد و آنها را هدایت می کند.
31- چند فورماسیون طبقاتی و چند فورماسیون غیر طبقاتی وجود دارد؟
جواب: دو فورماسیون غیر طبقاتی  کمون اولیه و کمونیزم  و سه فورماسیون طبقاتی  برده گی، فیودالی و سرمایه داری وجود دارند.
32- شعار سوسیالیزم چیست؟
جواب: از هرکس به اندازه کار و از هر کس به اندازه توانش.
33- شعار کمونیزم چیست؟
جواب: از هرکس به اندازه استعداد و از هر کس به اندازه نیازش.
34- طبقات انتقالی چه معنی دارد؟
جواب: طبقات انتقالی طبقات غیر عمده ای اند که از یک شرایط طبقاتی به شرایط طبقاتی دیگری انتقال می یابند، مثلاً در دوران سرمایه، مخصوصاً در ابتدای آن، دهقان و ملاک ارضی داریم. در دوران فیودالیزم بقایای برده  و برده دار به چشم می خورد، سرف در این دوره دیده می شود. این طبقات که در این دوره ها اساسی نیستند و در نیمه راه از میان برداشته می شوند، طبقات انتقالی نامیده می شوند.
35- فرق بین برده و سرف چیست؟
جواب: برده چون ابزاری در دست برده دار است. برده دار می تواند او را بهره کشی کند، بزند و بکشد، اما سرف دهقان وابسته به زمین است که فقط فروخته می شود ولی حق کشتن او را ندارد.
36- فرق میان سرف و دهقان چیست؟
جواب: سرف  دهقان وابسته به زمین است که با زمین به فروش می رسد، در حالیکه دهقان چنین وابستگی نداشته و به وسیله مالک با بهره مالکانه، بهره کشی می شود.
37- تروتسکی کی بود؟
جواب: تروتسکی یکی از رهبران حزب کمونیست شوروی و سازمانده ارتش سرخ بود که در زمان ستالین از حزب اخراج و به امریکای لاتین رفت و انترناسیونالیزم چهارم را سازمان داد، اما به وسیله فرستادگان ستالین ترور شد.
38- تروتسکیزم چیست؟
جواب: تروتسکیزم نوعی تفکر خرده بورژوایی است که در شرایط امپریالیزم، انقلاب به هم پیوسته را قبول دارد و دهقانان را به عنوان یک طبقه غیر پیگیر پنداشته و متحد پرولتاریا نمی داند.
39- انقلاب در انقلاب چیست؟
جواب: گذار انقلاب دموکراتیک نوین به انقلاب سوسیالیستی و تحکیم آن در دوره های مختلف با انقلاب فرهنگی.
40- الترا امپریالیزم چگونه تفکری است؟
جواب: الترا امپریالیزم تفکر ریویزیونیستی کائوتسکی است و طوری عقیده دارد که در اثر رقابت میان کمپنی های امپریالیستی بالاخره یک اقتصاد متمرکز به وجود می آید و خود به خود گذار به سوسیالیزم صورت  می گیرد.
41- انقلاب دموکراتیک نوین چیست؟
جواب: انقلاب دموکراتیک نوین، پیروزی زحمتکشان به رهبری پرولتاریا بر امپریالیزم و عوامل آن (بورژوازی کمپرادور و ملاک ارضی) است. در این انقلاب سرمایه های بورژوازی بزرگ و زمین های ملاک ارضی به نفع انقلاب مصادره می گردد و در آن چهار طبقه (پرولتاریا، دهقانان، خرده بورژوازی و بورژوازی ملی) رهبری می کنند. اقتصاد، اداره، سیاست و فرهنگ جامعه دموکراتیک نوین مسلط می گردد و راه را برای رسیدن به جامعه سوسیالیستی هموار می سازد.
42- انقلاب دموکراتیک کهن چیست؟
جواب: انقلابی که بر ضد فیودالیزم توسط بورژوازی رادیکال رهبری می شد و به اساس آن به عوض جامعه فیودالی جامعه سرمایه داری بنا می گشت، انقلاب دموکراتیک کهن نامیده میشود. مثل انقلاب 1924 سون یاتسن در چین و انقلاب فوریه 1917 در روسیه.
43- لومپن چیست؟
جواب: کارگرانی که در اثر بحران های اقتصادی بیکار می شوند و به اعمال غیر انسانی روی می آورند، لومپن پرولتاریا نامیده می شوند. لومپن ها به هیچ عقیده ای پابند نبوده، آماده ی خود فروشی برای ارتجاع می باشند و روحیه ای به شدت تخریبی دارند. برای اینکه به صف انقلاب جذب شوند، باید با حوصله و کار دراز مدت تجدید تربیت شوند.
44- چرا فیودالان تولید سرمایه داری را تقویت می کنند؟
جواب: هر چه ماشین آلات بیشتر وارد یک جامعه گردد، به همان پیمانه زمینه نابودی فیودالیزم مساعد می گردد. اما چون فیودالیزم منافع آنی خود را در نظر می گیرد و از محصولات و تولیدات سرمایه داری مالیه می گیرد، لذا نه تنها از رشد ماشین آلات تولیدی جلوگیری نمی کند، که در رشد آنها تلاش بیشتر نیز می نماید، چون تولید بیشتر مالیه بیشتر می آورد.
45- جزاهای تشکیلاتی چی ها اند؟
جواب: جزاهای تشکیلاتی شامل هشدار، اخطار، تنزیل موقعیت، تعلیق و اخراج می باشد.
46- در مرحله تعلیق یک عضو چه حقوقی دارد؟
جواب: به جز از انتخاب کردن و انتخاب شدن از تمام حقوق یک عضو برخوردار می باشد.
47- سیاست چیست؟
جواب: شیوه ها و وسایلی که انسان جهت رسیدن به اهداف شان به کار می گیرند، سیاست نامیده می شود.
48- اریستوکرات کارگری چیست؟
جواب: اریستوکرات کارگری یا سرکارگران کسانی اند که سرمایه داران از طریق آنان میان کارگران نفوذ می کنند و این اریستوکرات ها اند که عامل شکست اعتصاب ها شده، به عنوان خبرچین در صفوف کارگران برای سرمایه داران کار می کنند. خود شان کار نمی کنند، اما نسبت به کارگران مزد بیشتر دارند. بنا به موقعیت شان اگر به صف انقلاب بپیوندند، می توانند نقش مهمی را ایفا نمایند.
49- استثمار چیست؟
جواب: استثمار، بهره کشی انسان از انسان را گویند که در فورماسیون های طبقاتی صورت می گیرد. در دوره برده گی تمام تولید برده ها به صورت کامل به وسیله برده داران غصب می گردید. در دوران فیودالی، فیودالان این بهره کشی را از دهقانان به شکل بهره مالکانه و در دوران سرمایه داري، سرمایه داران به صورت ارزش اضافی کارگران را استثمار می کنند.
50- کلونیالیزم و نیو کلونیالیزم چیست؟
جواب: کلونیالیزم یا استعمار کهن توسط تجاوز مستقیم نیروی نظامی صورت می گرفت و کشورهای ناتوان  استعمار و استثمار می شدند، اما نیوکلونیالیزم یا استعمار نوین با صدور سرمایه کشور ها تحت سلطه قرارداده میشوند و از مشخصات دوران امپریالیزم است. اما این بدان معنی نیست که امپریالیست ها در صورت ضرورت دست به چنین کاری نزنند. کاری که همین حالا در عراق و افغانستان اتفاق افتاده و سربازان امریکایی به زور و به صورت مستقیم این دو کشور را اشغال کرده اند.
51- انقلاب فرهنگی چیست؟
جواب: انقلابی که هر چند سال در کشورهای سوسیالیستی جهت پرورش فرهنگی و نابود کردن ریشه های فکری بورژوازی از طریق آموزش، پرورش ایدیولوژیک و انتقاد و انتقاد از خود به پیش برده می شود.
52-  تعریف لنینیزم چیست؟
جواب: لنینیزم، مارکسیزم عصر امپریالیزم و انقلابات پرولتری است.
53- ستراتیژی چیست؟
جواب: ستراتیژی عبارت از تعیین  سه نیرو است که در آن دوست، دشمن و نیروی بین البینی تشخیص می گردد. در ستراتیژی باید نیروی خودی گسترش یابد، نیروی بین البینی جذب و نیروی دشمن به اعلی درجه تجرید شود.
54- تاکتیک چیست؟
جواب: ستراتیژی تعیین سه نیرو و تاکتیک شیوه هایی که نیروی خودی گسترش، نیروی بین البینی جذب و دشمن به اعلی درجه تجرید گردد، میباشد. بخاطر اجرای این کار ضرورت به تشکیل حزب و جبهه می باشد که تشکیل چنین سازمان های تاکتیک شمرده می شوند.
55- اندیشه مائو چیست؟
جواب: تجربیات مائو و حزب کمونیست چین در پرتو مارکسیزم-لنینیزم با در نظرداشت شرایط خاص نیمه فیودالی و مستعمراتی بودن چین با پیروزی انقلاب دموکراتیک نوین، با به دست آوردن تیوری های جدید و پر بارتر شدن گنجینه ی مارکسیزم.
56- تیوری سه جهان چیست؟
جواب: تیوری سه جهان که توسط دنگ سیاوپنگ فورموله شد، بیان می داشت که جهان به سه نیرو تقسیم شده است. نیروی اول عبارت از کشورهای جهان سوم اند که چین هم جزء آن به حساب می آمد. نیروی دوم عبارت از اروپا، جاپان، کانادا و استرالیا که به نام جهان دوم نامیده می شد و نیروی سوم امریکا و شوروی بود. از نظر این تیوری چون شوروی خطرناکتر از امریکا بود، باید جهان سوم و دوم متحد می شدند و در جهان اول در همکاری با امریکا، شوروی را به منتها درجه تجرید می نمودند و به این گونه جبهه جهانی ضد سوسیال امپریالیزم ساخته می شد.
57- مهمترین اثر مارکس کدام است؟
جواب: مهمترین اثر مارکس کتاب کاپیتال یا سرمایه است که در آن مارکس اساس استثمار را در جامعه سرمایه داری که همان ارزش اضافی است، کشف کرده است و قوانین دیگر سرمایه داری و راه های غلبه بر آنها را بیان داشته است.
58- نهاد های جامعه مدنی چیست؟
جواب: در جامعه سرمایه داری که با دموکراسی لیبرال اداره می گردد، تمام نهادهایی که خارج از دولت قرار دارند و از حقوق دموکراتیک مردم دفاع می کنند، به نام نهادهای جامعه مدنی یاد می شوند، از قبیل کمیسیون های حقوق بشر، رسانه ها، احزاب سیاسی، شوراها و انجمن های مختلف وغیره... بعضی ها ساختارهای معین دولت ها را نیزجزء نهادهای جامعه مدنی می دانند.
59- تقسیم سوسیالیستی کار چیست؟
جواب: این تقسیم بعد از آن که شوروی به کشور سوسیال امپریالیستی تغییر ماهیت داد، به وجود آمد که در آن روس ها به هر یک از کشورهای اقمارش وظیفه تولید خاص صنعتی یا زراعی را دادند، تا اقتصاد این کشورها را بر یک پایه ی تولید استوار سازد و همیشه به خود وابسته نماید.
60- راه رشد غیر سرمایه داری چیست؟
جواب: این تز را نیز خروشف برای کشورهای جهان سوم مطرح ساخت که در آن باید دولت های این کشورها در پرتو کمک های اقتصادی اتحاد شوروی به رشد اقتصاد بروکراتیک خود پرداخته به بورژوازی کمپرادور و کمپنی های امپریالیستی اجاز ورود سرمایه ندهند. به این صورت اقتصاد دولتی به شکوفایی رسیده در هماهنگی با اقتصاد شوروی بدون گذار از جامعه سرمایه راساً به مناسبات سوسیالیستی وارد می گردند. به این خاطر سوسیالیزم هندی و عربی به میان آمد. چون شوروی ها در اقتصاد هند و کشورهایی مثل سوریه، عراق و الجزایر سرمایه گذاری کرده بودند.
61- دو خصوصیت متضاد بورژوازی ملی چیست؟
جواب: بورژوازی ملی با سرمایه های خودی به تولید و تجارت می پردازد. وقتی در برابر برنامه های غرب خود را در رقابت و ورشکستگی می بیند، به صف انقلابیون می پیوندد، اما وقتی خود در کارخانه، پرولتاریا را استثمار می کند تمایل به سرکوب و مخالفت با جنبش انقلابی پرولتاریایی دارد. بورژوازی ملی با یک دست عمال امپریالیزم و با دست دیگر پرولتاریا را سرکوب می نماید.
62- معاهده برست لیتوفسک چیست؟
جواب: این معاهده زمانی میان شوروی و آلمان به امضا رسید که اتحاد شوروی به وسیله 14 کشور امپریالیستی محاصره شده و نیروهای سفید در خود اتحاد شوروی دست به جنگ وسیعی داخلی زده بودند، لذا لنین با آلمان ها به این توافق رسید که لتویا، لیتوانی و استونی را به آلمان واگذار کند و در بدل آنها محاصره بشکند. این معاهده امضا شد و پا بر جا ماندن کشور شوراها تضمین گردید.
63- فرق میان انقلاب دموکراتیک نوین و انقلاب سوسیالیستی چیست؟
جواب: در انقلاب دموکراتیک نوین دکتاتوری چهار طبقه (کارگر، دهقان، خرده بورژوازی و بورژوازی ملی) وجود داشته، رهبری به دست پرولتاریا است. در این دوره اقتصاد استثمارگرانه ی بورژوازی ملی هنوز از میان نرفته و در رقابت با اقتصاد دولتی قرار دارد و حل مسئله بورژوازی ملی در این دوره است که جامعه از دموکراتیک نوین به سوسیالیستی گذار می کند. جامعه سوسیالیستی فاز پیشرفته تر جامعه دموکراتیک نوین در کشورهای نیمه فیودالی- نیمه سرمایه داری است.
64- سیاست باز خرید چیست؟
جواب: سیاستی که در چین در برابر بورژوازی ملی به کار گرفته شد و آن خرید کارخانه های بورژوازی ملی به طور قسط بود. بر طبق این سیاست، بورژوازی ملی روز تا روز اقتدار اقتصادی خود را از دست می داد، تا این که در 1957 تمام تولید بورژوازی ملی بر طبق این سیاست به دولت تعلق گرفت و بخش اعظمی از افراد بورژوازی ملی با تجدید تربیت در این کارخانه ها به سازماندهی و تولید مصروف شدند.
65- چرا دهقانان دموکراتیزم پیگیر ندارند؟
جواب: دهقانان طبقه ای اند که به اقشار مختلف تقسیم شده، قشر مرفه آن به ملاک ارضی و قشر تهیدست آن به پرولتاریا در حال تجزیه بوده، قشر میانه حال آن نیز موقعیت استوار نداشته یا به کولاک و یا به دهقان تهیدست تجزیه می شود. چون برای افراد مختلف این طبقه راه هایی وجود دارد که موقعیت قشری خود را از دست بدهند، لذا به افکار طبقاتی خاص خود استوار بوده که اساسی ترین آن را خرده مالکی تشکیل می دهد. دهقانان همیشه در حال تغییر جایگاه طبقاتی خود می باشند. لذا در مبارزه نیز پیگیر نمی باشند و الی که مرز خود را با پرولتاریا بزدایند.
66- روشنفکران چرا رهبر انقلاب شده نمی توانند؟
جواب: روشنفکران که بخشی از خرده بورژوازی را میسازند، در برابر حوادث سیاسی حساس بوده، بیشتر به کار فکری اشتغال دارند. زندگی در شهرها، تحصیل و دستیابی به وسایل لوکس زندگی را دوست دارند و چون در تولید نعمات مادی سهمی ندارند، لذا در تغییر جامعه نقش اساسی ایفا کرده نمی توانند. تا زمانی که مرز خود را از در تیوری و پراتیک با کارگران نزدایند، قادر نیستند در کنار زحمتکشان بیاستند و دشواری های انقلاب را متحمل شوند. فقط کارگران که با تولید شان چرخ زندگی را گردانده و می توانند جهان نو بیافرینند قادر اند رهبری انقلاب را داشته باشند، مخصوصا کارگران صنعتی.
67- اخلاقیات پرولتری چیست؟
جواب: اخلاقیات پرولتری عبارت از داشتن احساس طبقاتی، شجاعت، شرکت در مبارزه و انقلاب، رفیق دوستی، کینه نسبت به دشمنان خلق، تعهد نسبت به خون شهدا، هر لحظه آماده قربانی و جانفشانی در راه خلق وغیره...
68- ریویزیونیزم معاصر چیست؟
جواب:  تجدید نظر طلبی در اصول عام مارکسیزم است. ریویزیونیزم معاصر شامل ریویزیونیزم خروشچفی که در سه مسالمت آمیز و دو عموم خلقی تبارز یافت و ریویزیونیزم دنگ سیاوپنگ است که درتیوری سه جهان خود را نمایاند.
69- تروریزم چیست؟
جواب: تروریزم  روشی به هدف رسیدن با کشت و کشتار است و نوعی از تبارز فاشیزم می باشد که با تفکر خرده بورژوایی تئوریزه میگردد، عموماً جریانات سیاسی که از مردم نا امید شوند، به این شیوه رو می آورند.
70- بورژوازی ده به چه کسانی اتلاق می گردد؟
جواب: عموماً کولاک ها یا دهقانان مرفه را بورژوازی ده می نامند. این دهقانان علاوه به اینکه بر زمین خود کار می کنند و چند دهقان دیگر را هم استثمار می نمایند، به کارهای سود و اجاره گری نیز پرداخته، پول در اختیار دارند و با آن کار می کنند.
71- شئونیزم ملیت حاکم چیست؟
جواب: برتری طلبی ملیت حاکم که هم قدرت دولتی، هم زمین و امکانات مادی بیشتر را در اختیار داشته، در اداره، ارتش، زمین های خوب، زبان و سنت نسبت به سایر ملیت ها، امتیازات بیشتر دارد و در کنار ستم طبقاتی بر ملیت خود، ستم ملیتی بر ملیت های دیگر را اعمال می کند. این شئونیزم، ملیت های دیگر را غیر اصیل و در درجه دوم قرار میدهد.
72- ناسیونالیزم تنگنظرانه ی ملیت محکوم چیست؟
جواب: در این طرز تفکر، ملیت ها در برابر هم قرار داده می شوند، نه اینکه ستمگران هر ملیت باید جدا از ملیت های شان ارزیابی شوند. در این صورت افراد ملیت محکوم تمام افراد ملیت حاکم را مستبد و دشمن خود دانسته، تا جاییکه تصمیم به مبارزه مسلحانه بر ضد ملیت حاکم میگیرند. این در حالیکه در هر دو ملیت هم ستمکش و هم ستمگر وجود دارد و با اتحاد زحمتکشان هر دو ملیت هم استبداد و شئونیزم ملیت حاکم و هم ناسیونالیزم تنگنظرانه ملیت محکوم بر انداخته می شود.
73- در جوامع نیمه مستعمره و یا مستعمره چند ستم بر زن اعمال می گردد؟
جواب: چهار ستم، ستم ملی،  ستم طبقاتی و ستم مرد. بر زنان ملیت محکوم ستم چهارم که ستم ملیتی است، نیز اعمال می گردد.
74- چرا مارکس نظر داشت که انقلاب پرولتری از انگلستان آغاز می شود؟
جواب: به خاطری که انگلستان در آن دوران پیشرفته ترین کشور صنعتی جهان بود و بیشتر استثمار سرمایه در آن جا وجود داشت. طبقه کارگر انگلستان به عنوان پیشرو ترین طبقه کارگر جهان به حساب می آمد و به این خاطر تضاد میان پرولتاریا و بورژوازی بسیار شدت داشت.
75- چرا مارکس گفت که انقلاب سوسیالیستی در کشورهای سرمایه داری یکباره صورت می گیرد؟
جواب: مارکس در دوران رقابت آزاد این اصل را بیان کرد و چون طبقه کارگر در این کشورها هنوز وارد عصر امپریالیزم و انحصارات نشده  و رقابت های امپریالیستی آغاز نشده بود، واقعیت چنان بود که سرمایه دار و کارگر به عنوان دو طبقه در کشورهای سرمایه داری چون طبقات واحد عمل کرده، طوری که انقلابات بورژوایی یکباره طومار فیودالیزم را از اروپا برچید. طومار سرمایه داری هم برچیده می شود، اما بعد از آنکه سرمایه داری وارد دوران انحصارات شد و هر کشور امپریالیستی با صدور سرمایه و کنترول بازار، موادخام و نیروی کار موقعیت شان را به گونه ی متفاوت تحکیم کردند. لنین تز انقلاب در یک کشور و آن هم در حلقه ضعیف امپریالیستی را بدون اینکه در برابر مارکسیزم قرار بگیرد، با تحلیل مارکسیستی از اوضاع جدید مطرح نمود و انقلاب سوسیالیستی اکتبر را در شوروی به پیروزی رساند.
76- انقلاب ارضی در شوروی تا کدام سال ادامه یافت؟
جواب: انقلاب ارضی در شوروی تا سال 1932 ادامه یافت و آخرین قشر زمیندار یا کولاک در این سال زمین های خود را از دست داده به سوخوز و کلخوز پیوستند. اما اصلاحات ارضی مسخره ی تره کی با تمام پیچیدگی های جامعه افغانستان در یک سال به پایان رسید!!
77- بخش های ملی و دموکراتیک انقلاب دموکراتیک نوین چگونه توضیح می شوند؟
جواب: بخش دموکراتیک عبارت از مصادره تمام سرمایه ی امپریالیستی به نفع خلق که در اختلاط با سرمایه های بورژوازی کمپرادور قرار دارد و بخش ملی انجام انقلاب ارضی و سرنگونی ملاکان ارضی به عنوان ستون های اصلی بهره کشی و عامل و پایگاه امپریالیزم می باشد. حل مسئله دهقانان که بیش از 75 درصد ساکنان ملک ما را می سازند، حل واقعی مسئله ملی است.
78- در انقلاب سوسیالیستی کدام طبقات سرنگون می شوند؟
جواب: در انقلاب سوسیالیستی با دکتاتوری پرولتاریا طبقه سرنگون شده ی سرمایه دار، سرکوب شده اجازه ظهور دوباره به آن داده نمی شود.
79- گذار از جامعه دموکراتیک نوین به جامعه سوسیالیستی چگونه صورت می گیرد؟
جواب: این گذار یا اینکه به طور مسالمت آمیز با سیاست بازخرید، سرمایه بورژوازی ملی به فرجام می رسد یا اینکه بورژوازی ملی، خرده بورژوازی مرفه و کولاک ها که بقایای جامعه سرمایه در جامعه دموکراتیک نوین اند به زور پایین کشیده شده، تمام سرمایه های شان که خصلت استثماری دارند، مصادره می گردند و دکتاتوری پرولتاریا تکمیل شده، جامعه دموکراتیک به جامعه سوسیالیستی گذار می کند.
80- هدف از تحلیل طبقات چیست؟
جواب: علم مارکسیزم تمام پدیده ها از جمله پدیده های اجتماعی را طبقاتی دیده، بدون ارزیابی این طبقات و تشخیص دوست، دشمن و نیروهای بین البینی قادر به انقلاب نبوده، چون خود انقلاب طبقاتی است. بدون چنین تحلیلی ممکن نیست بتوان به انقلاب دست زد.
81- چهار مدرنیزاسیون بعد از مرگ مائو در چین که به وسیله دنگ سیاوپنگ اعلان شد، چه بود؟
جواب: مدرن نمودن صنعت، ارتش، تعلیم و تربیه و زراعت که سرآغاز رابطه ی حزب کمونیست با ایالات متحده زیر نام استفاده از پیشرفت های بورژوازی و باز کردن راه کمپنی های امریکایی در چین شد.
82- اقشار مرفه و تهیدست خرده بورژوازی به کدام طبقات تقسیم می شوند؟
جواب: خرده بورژوازی مرفه تلاش می نماید تا با افزایش سرمایه به بورژوا مبدل شود و خرده بورژوازی تهیدست در اثر ورشکستگی به کارگر مبدل می گردد.
83- نظم نوین جهانی امریکا چیست؟
جواب: نظم نوین جهانی امریکا که بعد از فروپاشی اتحاد شوروی اعلان گردید، عبارت از قبول دموکراسی امریکایی و پذیرش تسلط سیاسی و فرهنگی امریکا که اگر با آن مخالفت صورت بگیرد باید با قهر، قوا و تجاوز سرکوب شود. نظم نوین جهانی یعنی پذیرش آقایی ایالات متحده امریکا بر کل جهان.
84- گلاسنوست و پروستریکا یعنی چه؟
جواب: این دو طرح سیاسی و اقتصادی توسط گرباچف مطرح گردید که عبارت از فضای باز سیاسی و اقتصاد بازار یا فضای باز اقتصادی را تشریح می کند. این دو طرح در گردباد فروپاشی اتحاد شوروی به جایی نرسید و گرباچف هم در اولین انتخابات سراسری روسیه فقط یک درصد رأی آورد، ولی به عنوان دو فکر کاملاً بورژوازی، اقتصاد بروکراتیک روسیه را فرو ریخت و دست کمپنی های غربی را در اقتصاد روسیه باز گذاشت و از طریق صندوق بین المللی پول، فروپاشی اتحاد شوروی و تسلط اقتصاد مافیایی بر روسیه تکمیل گشت.
85- سوسیال امپریالیزم چیست و اتحاد شوروی ریویزیونیستی چه زمانی به سوسیال امپریالیزم تحول کرد؟
جواب: سوسیال امپریالیزم به نظامی اتلاق می گردد که در حرف ادعای سوسیالیستی داشته باشد اما در عمل نمونه امپریالیستی باشد. اتحاد شوروی ریویزیونیستی بعد از1968 که به چکوسلواکی حمله کرد و در کودتایی بر ضد سودان اقدام نمود بعد از آن نه به پارلمانتاریزم، نه گذار مسالمت آمیز و نه همزیستی مسالمت آمیز وقعی  گذاشت، به سوسیال امپریالیزم مبدل گشت.
86- با انقلاب کبیر فرانسه چه تغییری در جامعه به وجود آمد؟
جواب: انقلاب کبیر فرانسه که در سال 1789 به وقوع پیوست، بورژوازی رادیکال توانست هم پرولتاریا، هم خرده بورژوازی و هم دهقانان را به دنبال خود بکشاند و اشرافیت فیودالیزم را سرنگون نماید. این انقلاب که از هالند شروع شد به زودی تمام اروپا را درنوردید و فیودالیزم را به عنوان یک طبقه در تمام اروپا بر انداخت.
87- گیوتین چیست؟
جواب: گیوتین تیغ دو دمه ای بود که به وسیله اش انقلابیون فرانسه گردن فیودالان را می بریدند. لویی شانزده و خانم او ماری انتوانت به وسیله این آله سرهای شان را از دست دادند.
88- سازمانده ارتش سرخ در روسیه کی بود؟
جواب: بعد از آن که انقلاب اکتبر به پیروزی رسید و جنرال های تزاری با گاردهای سفید شان در شمال آغاز به جنگ کرده، مورد حمایت امپریالیست ها قرار داشتند، ارتش سرخ به وسیله بلشویک ها به سازماندهی شروع کرد و طیف وسیعی از کارگران و دهقانان را در خود جا داد. سازماندهی مستقیم این ارتش که بالاخره تمامی دشمنان انقلاب اکتبر را در هم شکست، با لئون تروتسکی بود. فردی که لینن با تمام اعتماد بر او، ضعف های خرده بورژوازی زیادی  در او می دید.
89- اولین رهبر حزب کمونیست چین کی بود و حزب کمونیست چین تا مرگ مائو چند بار به گرایش های راست و چپ غلتید؟
جواب: حزب کمونیست چین تا مرگ مائو حداقل ده بار گرایش های چپ و راست را تجربه کرد و اولین رهبر آن چن دوسیو یک استاد پوهنتون بود.
90- اشتباهات راست و چپ چیست؟
جواب: اشتباه راست به گرایشی گفته می شود که از اوضاع عقب مانده باشد. مثلاً توده ها سلاح به دست گرفته و در جهت سرنگونی رژیم انقلاب می کنند، اما پیروان گرایش راست هنوز نجنبیده، به کارهای دیگری مصروف می باشند. گرایش چپ به  عکس آن، یعنی از اوضاع جلو رفتن. مثلاً توده ها هنوز در وضعیت عینی و ذهنی انقلاب قرار نگرفته ولی پیروان گرایش چپ نبرد مسلحانه را آغاز می کنند و دهها مثال دیگر. هر دو گرایش چپ و راست ضربات زیانباری به انقلابیون مارکسیست می زند.
91- سرمایه داران بزرگ بالاخره به زائده تبدیل می شوند، چه معنی دارد؟
جواب: وقتی انحصارات امپریالیستی به اوج خود می رسد، سرمایه داران بزرگ تمامی کارهای تولیدی و تجاری را به مدیران شان واگذار کرده و با ملیون ها دالر سودی که روزانه به دست می آورند، هیچ دخالتی در تولید و تجارت نداشته و به مصرف و خوشگذرانی می پردازند. منشی ها فقط آخرین حساب بانک ها را برای شان ابلاغ کرده، در اتحادهایی که میان سرمایه داران بزرگ صورت می گیرد، فقط در مراسم امضای قراردادها و اتحادها شرکت می کنند و به این ترتیب از دور کامل تولید خارج شده، تمام کارها به مدیران واگذار می گردند. این خارج شدن از دور تولید و سهم نگرفتن در هیچ کاری جز اینکه این سرمایه داران به زائده مبدل گردند، چیز دیگری نمی باشد.
92- کارگر یخن سفید، یخن سیاه، ماهر و غیر ماهر چگونه تشریح می گردد؟
جواب: کارگر یخن سفید کارگری است که انرژی فزیکی خود را نباخته به کار دماغی در تولید مصروف می باشد که یا از طریق کمپیوتر و یا به کار انداختن سویچ، نقش خود را در تولید ایفا می کند. کارگر یخن سیاه در پشت ماشین های غول پیکر ایستاد بوده، عرق می ریزد. کارگر ماهر که در تولید مهارت داشته ماشین ها را به کار می اندازد و در صورتی که از تولید حذف گردد، کسی به آسانی جای او را گرفته نمی تواند. اما کارگر غیر ماهر کارگری است که جای او را هر کس گرفته می تواند و کاری که انجام می دهد، ضرورت به تخصص ندارد. مثل کارگران شیشه پاکی، تعمیراتی وغیره...
93- بعد از جنگ جهانی دوم کدام احزاب کمونیست به قدرت رسیدند؟
جواب: حزب کار آلبانی، اتحادیه ی کمونیست های یوگوسلاویا، حزب کمونیست آلمان شرق، حزب کمونیست پولند، حزب کمونیست بلغاریا، حزب کمونیست مجارستان، حزب کمونیست چکوسلواکیا، حزب کمونیست رومانیا، حزب کمونیست چین، حزب کمونیست لائوس، حزب کمونیست کامبوج، حزب کمونیست کیوبا، حزب کمونیست کوریای جنوبی و حزب کمونیست ویتنام.
     عده ای از این احزاب مثل حزب کمونیست آلمان، حزب کمونیست چکوسلواکیا، حزب کمونیست رومانیا، حزب کمونیست پولند، حزب کمونیست بلغاریا و حزب کمونیست مجارستان احزاب کوچکی بودند که فقط به وسیله ارتش سرخ حین جنگیدن با آلمان با ختم جنگ دوم جهانی به قدرت رسیدند، نه اینکه رهبری این احزاب مثل یوگوسلاویا و آلبانیا با شرکت در جنگ و متشکل ساختن توده ها، به قدرت رسیده باشند.
94- چهار طبقه انقلابی در جبهه متحد ملی کدام ها اند؟
جواب: پرولتاریا، دهقانان، خرده بورژوازی و بورژوازی ملی.
95- معاهده نفتا چیست؟
جواب: این معاهده میان ایالات متحده امریکا، کانادا و پانامه صورت گرفت. امریکا تصمیم داشت بازار مشترکی را در امریکای لاتین بسازد که با مخالفت دولت های سوسیال دموکرات این منطقه رو به رو شد. مخصوصاً هوگوچاوز و مورالیس در برابر آن برخورد شدیدی داشته، این طرح امریکا را طرحی استعمارگرایانه نامیدند. امریکا بخاطری که بازار مطمئنی در اختیار داشته باشد، پیمان نفتا را به امضا رساند.
96- معاهده شانگهای بین کدام کشورها به امضا رسید و چرا؟
جواب: معاهده یا پیمان شانگهای میان روسیه، چین، قزاقستان، قرغیزستان، ازبکستان و تاجکستان به امضا رسید. امضای این معاهده عمق رقابت ها و تضادهای امپریالیستی را به نمایش گذاشته، روسیه و چین از گسترش نفوذ امریکا و ناتو در آسیا به شدت نگران می باشند و به این خاطر کوشش می کنند تا با اتحاد و هماهنگی شان از تسلط کامل امریکا بر آسیا جلوگیری کنند. در صورتی که تضادهای امپریالیستی بیش از این تشدید یابد، امکان شرکت کشورهای دیگر، مخصوصاً ایران در این پیمان متصور بوده و احتمال تبدیل آن به یک پکت نظامی نیز متصور می باشد.
97- مصارف نظامی ایالات متحده از جنگ دوم جهانی تا فروپاشی اتحاد شوروی چقدر بوده و چرا؟
جواب: این مصارف به 10هزار ملیارد دالر می رسد. این زرادخانه در رقابت با شوروی گسترش یافت و بعد از فروپاشی اتحاد شوروی بر طبق دکترین پاول- چنی که پنج اژدهای کوچک (ایران، کوبا، کوریای شمالی، لیبی و سوریه) را عنوان کرده و تروریزم را علم کرد، توانست این بودجه را حفظ و با تهدیدهای منطقوی و فروش تسلیحاتش ادامه دهد.
98- چه کسی عضو یک حزب پرولتری شده می تواند؟
جواب: کسی که حداقل هفده ساله باشد، مارکسیزم- لنینیزم و اندیشه مائو را قبول داشته باشد، مشی تشکیلات را پذیرفته، در یکی از حوزه های آموزشی و سیاسی فعال باشد و حق العضویت بپردازد.
99- معیار روابط کشورهای امپریالیستی با کشورهای دیگر جهان چیست؟
جواب: این معیار فقط سود می باشد. امپریالیست ها با نوع نظام کاری ندارند، خواه فاشیست، مذهبی، استبدادی، دموکراتیک وغیره باشد، امپریالیست ها منافع خود را می جویند. مثلاً ایالات متحده امریکا با سگ های استبدادی اش چون شاه ایران، مارکوس، پینوشه، ضیاءالحق، نوریگا و غیره روابط بسیار جان جانی داشت. با ملک عبدالله، ملک حسن، حسنی مبارک، شارون و دیگران هم می تواند دوست باشد. این مهم نیست که این رژیم ها با مردم شان در چگونه رابطه و پیوندی قرار دارند. مهم این است که آیا استثمار امپریالیزم را می پذیرند یا خیر. اگر پذیرفت، دوست است و اگر نپذیرفت دشمن به حساب می آید.
100- امپریالیست ها به چه مقاصدی صدور سرمایه می کنند؟
جواب: بخاطر نیروی کار ارزان، مواد خام فراوان و بازار های وسیع فروش و هم در حالاتی به خاطر موقعیت های مهم جیوستراتیژیک کشورها این کار را می کنند. نه تنها صدور سرمایه، که به روان کردن عسکر و اشغال مستقیم کشورها هم دست می زنند.
101- شیوه ی تولید آسیایی و اروپایی در دوران فیودالی چه فرقی دارد؟
جواب: تولید اروپایی با اینکه در آن بهره مالکانه که اصل استثمار دوره فیودالی را می سازد وجود داشت، اما آنچه در شرق به نام حشر، جوکاری و بیگاری های جمعی برای ساختن بناهای فیودالی وجود داشت، در اروپا معمول نبود. اصلاً در اکثر کشورهای اروپایی چیزی به نام نهر وجود ندارد چون بارندگی در این کشورها ضرورت همچو ابزاری را کاملاً از میان برده است، لذا در تولید اروپایی بیشتر ملاکان ارضی تولید زراعی را در دست داشته و در تولید آسیایی، فیودالان نه تنها دهقان را به خاطر تولیدات زراعی، که در بخش های دیگر، مخصوصاً بیگاری هم مورد استفاده قرار می دهند.
102- برنامه حداقل و حداکثر کمونیست ها چیست؟
جواب: در کشورهای نیمه فیودالی که انقلاب از فاز دموکراتیک نوین به سوسیالیستی گذار می کند، برنامه حداقل پیروزی انقلاب دموکراتیک نوین و برنامه حداکثر پیروزی سوسیالیزم و گذار به  کمونیزم می باشد.
103- اعضای یک سازمان کمونیستی به چند وحدت می رسند؟
جواب: وحدت ایدیولوژیک، وحدت سیاسی، وحدت برنامه، وحدت رهبری و وحدت تشکیلات.
104- کنگره اول حزب به نام چه یاد می شود؟
جواب: کنگره اول حزب را کنگره موسس می نامند.
105- ارگان های با صلاحیت حزب به ترتیب کدام ها اند؟
جواب: کنگره، کمیته مرکزی، بیوروی سیاسی، کمیته های بخش، کمیته های ولایتی، کمیته های ولسوالی ها و کمیته های شهر.
106- بگذار صد گل بشکفد و صد مکتب باهم رقابت کند، چگونه توضیح می گردد؟
 جواب: منظور از این نقل قول مائوتسه دون، دموکراسی درون تشکیلاتی است که هر کس حق دارد ابراز نظر کند، در موارد مختلفی به بحث و جدل بپردازند تا ابتکارها زنده شود و از میان افکار مختلف، فکر بکر ، خوب و انقلابی به تأیید اکثریت برسد.
107- شرایط عینی و ذهنی انقلاب یعنی چه؟
جواب: شرایط ذهنی انقلاب آن است که رژیم بر قدرت دیگر به عنوان مرجعی که مردم به آن امیدوار باشند که زندگی شان را بهبود خواهد بخشید، مطرح نشود و مردم دست رد به مرجعیت آن بگذارند. در این صورت همه خواهان سرنگونی چنین حاکمیتی می باشند و از نظر عینی آن است که به عوض این حاکمیت، مردم معتقد و متعهد به این گردند که حزب کمونیست یا حزب پیشاهنگ می تواند جانشین چنین حاکمیتی گردد و قادر به آوردن بهروزی برای مردم می باشد.
108- عالی ترین شکل مبارزه چیست؟
جواب: عالی ترین شکل مبارزه، مبارزه مسلحانه است، زیرا وقتی حاکمیتی با اعلامیه، اعتصاب، مظاهره و پارلمان سقوط داده نمی شود، باید به پا خاست و با زور تفنگ آن را از اریکه قدرت به زیر کشید. مبارزه مسلحانه عالی ترین، آخرین و فیصله کننده ترین نوع مبارزه می باشد.
109- سیاست از لوله تفنگ می برآید، چگونه توضیح می گردد؟
جواب: این مقوله هر نوع راه تزلزل و سازش کمونیست ها را در برابر بورژوازی می بندد و فقط با مساعد شدن شرایط عینی و ذهنی و آغاز انقلاب با گلوله میسرمیگردد، زیرا با ابزارهای سرکوبی که بورژوازی در اختیار دارد، به هیچ وجه حاضر نیست قدرت را از دست بدهد. به این منظور تمام اشکال دیگر مبارزه را به فوریت سرکوب می نماید. لوله ی تفنگ است که جواب گلوله ی دشمن را می دهد و عالی ترین و آخرین راه پرولتاریا جهت بدست آوردن رهایی و دکتاتوری، تفنگ می باشد.
110- کوهستان سیرامائیسترا در کجاست و چه اهمیتی دارد؟
جواب: این کوهستان در کیوبا موقعیت دارد و پایگاه انقلاب کوبا به رهبری فیدل کاسترو و ارنستو چه گوارا بود که تا پیروزی هم چنان شکست ناپذیر ماند.
111- طبقه در خود و طبقه برای خود چه معنی دارد؟
جواب: طبقه ی در خود به طبقه ای اتلاق می گردد که تا هنوز خود را رهبر اجتماع فکر نکرده و به خاطر امتیازات خاص طبقاتی دست به امتیازات ریفورمی می زند، اما طبقه ی برای خود طبقه ایست که به آگاهی کامل طبقاتی رسیده و می خواهد وضعیت استثماری تمامی زحمتکشان را دگرگون سازد. طبقه ی کارگرِ در خود طبقه ایست که تا هنوز با حزب کمونیست و علم رهایی پرولتاریا پیوند نخورده باشد، اما طبقه ی برای خود طبقه کارگریست که به آگاهی مارکسیستی رسیده و حزب خود را ساخته باشد و برای غصب قدرت مبارزه کند. طبقه کارگر در هر کشوری این دو دوره  اول درخود و بعد برای خود را طی می نماید.
112- آیا یک نفر مذهبی می تواند عضو حزب کمونیست شود؟
جواب: یک نفر مذهبی در صورتی که برنامه و اساسنامه حزب را بپذیرد و به تبلیغ افکار مذهبی اش در حزب دست نزند، می تواند عضو حزب کمونیست شود.
113- ستون پنجم چه معنی دارد؟
جواب: عامل یک کشور، یک شبکه استخباراتی وغیره را در داخل کشور دیگر که برای منافع آن کشور به شکل نفوذی کار کند، ستون پنجم می نامند. مثلا حزب خلق ستون پنجم شوروی در افغانستان بود.
114- مائوتسه دون برای لیبرالیزم چند مورد قایل شده است.
جواب: مائو برای لیبرالیزم 11 مورد قایل شده است.
115- در شرایط کنونی چرا لبه تیز حملات بورژوازی به طرف لنینیزم قرار دارد نه مارکسیزم؟
جواب: بورژوزی به خاطری لبه تیز حملاتش را به سوی لنینیزم قرار داده نه مارکسیزم، که لنینیزم را گام عملی در زدن بورژوازی دانسته و به نوعی می خواهد با تروتسکیزم همدردی نشان دهد و بدینگونه میان مارکسیزم و لنینیزم درز به وجود آورده، این جنبش را هر چه بیشتر تضعیف نماید.
116- چه عواملی در احیای سرمایه داری در چین نقش داشت؟
جواب: طرح تیوری سه جهان، تبلیغ بر ضد انقلاب فرهنگی و آن را جنایت دانستن، ایجاد اقتصاد مختلط با کمپنی های امپریالیستی، قطع کمک به جنبش های کمونیستی، ورود سرمایه های امپریالیستی زیر این نام که مناسبات تولیدی حاکم باعث رکود پیشرفت نیروهای مولده می گردد، ورود فرهنگ بورژوازی با سرمایه های امپریالیستی وغیره.
117- چه عواملی در احیای سرمایه داری در شوروی نقش داشت؟
جواب: اشتباهات ستالین در جلوگیری از دموکراسی سازمانی و تصفیه های خونین و ایجاد فضای رعب و وحشت، تزهای خروشچف، تسلط یافتن شوراهای حزبی بر شوراهای کارگری، پرداخت پول به عنوان محرک تولید به کارگران به عنوان جایزه و بخشش، عوض تولید آگاهانه، تبدیل شدن کارخانه های تولیدی به عنوان یک کمپنی تولیدی و سود اساس تولید قرار گرفتن، تبدیل نمودن احزاب کمونیستی به عنوان ستون پنجم شوروی در کشورهای دیگر وغیره.
118- در فورماسیون های طبقاتی کدام بخش تولید پیشتاز می باشد؟
جواب: در فورماسیون های طبقاتی بخش ابزار تولید پیشتاز می باشد.
119- رابطه میان نیروهای مولده و مناسبات تولیدی در جوامع سرمایه داری و سوسیالیستی چگونه است؟
جواب: شیوه تولید متشکل از نیروهای مولده و مناسبات تولیدی است. نیروهای مولده شامل ابزار تولید، زمین و انسان می باشد. اما مناسبات تولیدی شامل رابطه انسان با انسان، رابطه انسان با زمین و رابطه انسان با ابزار تولید می باشد.
    در جامعه سرمایه داری نیروهای مولده، مخصوصاً ابزار تولید پیشتاز بوده، مناسبات تولید را به دنبال خود می کشاند. در حالیکه در جامعه سوسیالیستی بخاطری که اقتصاد پلان شده و در کنترول دولت دکتاتوری پرولتاریاست، ابزار تولید را مناسبات تولیدی هدایت و کنترول می کند.
120- آیا ریشه های بورژوازی را در دوران فیودالی می توان دید؟
جواب: خرده بورژوازی مرفه که بالاخره به بورژوازی مبدل می گردد و کولاک ها که به بورژوازی ده معروف اند، نشانه هایی از بورژوازی در جامعه فیودالی به حساب می آید.
121- محل تسلط اقتصادی و سیاسی بورژوازی و فیودالی در کجا می باشد؟
جواب: عموماً محل تسلط بورژوازی شهرها و از فیودال ها دهات می باشد. چون بورژوازی با تولید صنعتی و فیودالی با تولید زراعی مشخص می گردد.
122- بورژوازی چگونه دهات را زیر کنترول می گیرد؟
جواب: طبقه فیودال در مراحل اولیه گذار جامعه به سرمایه داری در دهات وجود دارد و به عنوان طبقه انتقالی یاد می گردد. اما به مرور زمان که شاخه های مختلف تولید به وسیله ابزار پیشرفته و تکنولوژی جدید به کنترول گرفته می شود، راه بورژوازی با این وسایل در دهات باز شده، آهسته آهسته تولید فیودالی را از میدان خارج کرده، تولید بورژوازی جانشین آن می گردد. ماشین های تراکتور، درو، خرمن کوبی، دواپاشی، جویچه و پلوان زنی، انتقال ماشینی و جابجایی کارخانه های تولیدی در دهات، راه ها و جاده های پخته، ساختمان های مدرن رهایشی، ایجاد پارک ها و محل های مختلف تفریحی وغیره کار و زندگی فیودالی را به بورژوازی تبدیل نموده، فیودالان یا زمین های شان را به سرمایه داران رها می کنند یا خود به سرمایه دار مبدل می گردند. بدین صورت در مراحل بعدی سرمایه داری، ما طبقات فیودال و دهقان را درین جامعه پیدا کرده نمی توانیم و طبقات انتقالی از میان می روند.
123- چرا تا برابری زن و مرد تأمین نشود، کمونیزم به میان نمی آید؟
جواب: کمونیزم مرحله خاص تاریخی است که شعار آن از هرکس به اندازه استعداد و به اندازه نیازش می باشد. در این دوره دولت، حزب و دکتاتوری پرولتاریا که نمونه هایی از تضاد طبقاتی است از میان می روند و تا زمانیکه تضاد و نابرابری میان زن و مرد از میان برداشته نشود و تمام انسان ها به یک شیوه نسبت به زندگی نیاندیشیند، ممکن نیست از هرکس به اندازه نیازش عملی گردد، چون در آن صورت تفاوت فکری وجود داشته، یکی بیشتر و یکی کمتر از نعمات مادی استفاده کرده، این مسئله عملی شده نمی تواند. نه تنها تفاوت میان زن و مرد، که تفاوت میان کار جسمی و فکری و شهر و ده هم از میان می رود.
124- مبارزات کارگران در ابتدا چگونه آغاز شد و نتیجه چه بود؟
جواب: در ابتدا مبارزات کارگران به صورت بسیار خشونتبار آغاز شد و چون فکر می کردند که تمام بدبختی ها را ماشین برای شان به وجود می آورد، لذا به شکستن ماشین اقدام می کردند.
125- در آغاز، مبارزات کارگران علیه کدام طبقه بود؟
جواب: در آغاز مبارزات کارگران علیه طبقه فیودال بود، زیرا قبل از پیروزی انقلاب بورژوازی، اشرافیت فیودالی در اروپا حاکمیت داشت و چون تمام طبقات زحمتکش عامل بدبختی خود را در دولت می دیدند و دولت هم نماینده اشرافیت بود، لذا در سرنگونی این طبقه در کنار بورژوازی ایستادند تا این که انقلابات سرمایه داری به پیروزی رسید.
126- در آغاز کدام طبقه پرولتاریا را به مبارزه تشویق می کند و آن را به میدان سیاست می کشاند؟
جواب: در ابتدا که تضاد میان بورژوازی و فیودالیزم تشدید می گردد و بورژوازی تولید را در دست دارد ولی حاکمیت به دست اشرافیت فیودالی است و از تولید بورژوازی مالیه می گیرد، بورژوازی خود را زیر فشار احساس کرده، تلاش می ورزد تا پرولتاریا را در ضدیت با فیودالیزم به میدان مبارزه بکشاند و بدین ترتیب بورژوازی در رهبری کارگران، دهقانان و خرده بورژوازی قرار می گیرد و انقلابات بورژوایی به پیروزی می رسند.
127- کدام خصوصیت های جامعه کمونیستی در جامعه سرمایه داری وجود دارد؟
جواب: تولید پیشرفته، تولید مشترک، مبارزه با دشواری های طبیعی، تمایل به حل تضادهای درونی انسان ها نزد اکثریت و تمایل به یکسان زیستن نزد بسیاری افراد جامعه، تشدید روزمره تضاد میان پرولتاریا و بورژوازی که بالاخره باید حل گردد و غیره.
128- معنی آزادی فردی در جامعه بورژوازی چیست و چرا باید از بین برود؟
جواب: جامعه بورژوازی یک جامعه شدیداً طبقاتی است و هرچه این جامعه به پیش برود به همان اندازه قطبی شده، طبقات و اقشار میانه از بین می رود و بالاخره یک اقلیت انگشت شمار تمام امکانات مادی و معنوی جامعه را در کنترول گرفته، اکثریت  جامعه به مزدوران این اقلیت مبدل می گردند. این اقلیت روابط و مناسبات جامعه را چنان به نفع خود قانونی می سازند که کسی یارای پریدن از این دایره را ندارد. انسان ها در مجموع برده ماشین شده، بدون اینکه پشت این ماشین ها عرق بریزند، راهی برای زنده ماندن شان باقی نمی ماند و مجبور اند با برده گی با این ماشین، خود را در این مناسبات حل سازند. او دیگر تصمیم گیرنده بر هیچ چیز زندگی خود نیست و باید چون ماشین به کار بپردازد و اختیارات زندگی خود را به سرمایه دار بسپارد و بدین گونه آزادی فردی دیگر معنی خود را کاملاً می بازد.
129- چرا زمانی چین را جامعه مستعمره و نیمه مستعمره می نامیدند؟
جواب: به خاطری که بخشی از سرزمین چین زیر تسلط استعمار جاپان قرار داشت و بخش دیگر آن زیر کنترول سرمایه داران وابسته و فیودال ها. به این خاطر مناطق زیر تسلط جاپان مستعمره و مناطق دیگر نیمه مستعمره بود.
130- آهنگر، مسگر، نجار، خیاط و ساعت ساز مربوط به کدام طبقه می باشند؟
جواب: اینان تماماً اهل کسبه می باشند که مربوط به طبقه خرده بورژوازی هستند.
131- دوره ای که پرولتاریا به خاطر پیروزی های کوچک دست به اعتصاب می زند، چه نامیده می شود؟
جواب: این دوره به نام دوره مبارزه در خود نامیده می شود.
132- دو سرمایه داریکه به طبقة شان خیانت کردند و به رهبران پرولتاریا مبدل شدند، کی ها بودند؟
جواب: یکی انگلس که دوست و یار نزدیک مارکس بود و در تدوین علم مارکسیزم در کنار مارکس و به اندازه مارکس نقش ایفا کرد و دومی چوئن لای یار وفادار مائوتسه دون بود که در پیروزی انقلاب سوسیالیستی در چین بعد از مائو بزرگترین نقشی را ایفا کرد. انگلس و چوئن لای هر دو از طبقه بورژوازی برخاستند و به بورژوازی خیانت کردند و به رهبران پرولتاریا مبدل شدند.
133- چرا شرایط انقلابی در کشورهای نیمه فیودالی نسبت به کشورهای سرمایه داری داغتر است؟
جواب: در کشورهای نیمه فیودالی بر توده ها ستم امپریالیستی، ستم ملی و ستم طبقاتی میرود. بورژوازی کشورهای امپریالیستی ثروت های این کشور ها را ربوده و سطح زندگی در کشورهای سرمایه داری حتی برای پرولتاریا با این چاپیدن ها بالا رفته، بحران تولید و بیکاری در آنها به شدت کاهش یافته، تضاد میان کار و سرمایه ضعیف می گردد، لذا با به راه افتادن جنگ طبقاتی و جنبش های رهایی بخش در کشورهای نیمه فیودالی است که تضاد میان کار و سرمایه در کشورهای سرمایه داری تشدید می یابد.
134- ابزار تولید در جامعه سرمایه داری چیست؟
جواب: در جامعه سرمایه داری هزاران نوع ابزار تولید وجود دارند که مهترین آنها ماشین های غول پیکر تولیدی در کارخانجات صنعتی است.
135-کارگران زراعی چرا مثل کارگران صنعتی انقلابی نیستند و رهبری انقلاب را به دست نمی گیرند؟
جواب: کارگران زراعی که روی تراکتورها، بلدوزرها، ماشین های درو، ماشین های میده کردن و غیره کار می کنند، به صورت پراکنده زندگی کرده، زمینه تشکل پذیری مثل کارگران صنعتی را ندارند. اما این کارگران با دهقانان در دهات و کارگران صنعتی در شهر ارتباط مستقیم داشته، نقش مؤثری در انقلاب ایفا می نمایند. اما رهبری انقلاب را پرولتاریای صنعتی به عهده دارند.
136- هدف از شرکت کمونیست ها در پارلمان بورژوازی چیست؟
جواب: کمونیست ها بخاطری در پارلمان های بورژوازی شرکت می کنند که با استفاده از مصئونیت قانونی و تربیون رسمی، ماهیت رژیم و عملکردهای آن را افشا نمایند و این افشاگری را در خدمت رشد تشکل مارکسیستی قرار داده، به تقویت حزب کمونیست و تضعیف بورژوازی می پردازند.

ادامه دارد.....

هیچ نظری موجود نیست:

آمار مشاهده کننده ها

پر بیننده ترین ها