تئـــــوری و پراتـــــیک انـــــقلابی

عکس من
"ما به شکل گروه فشرده ی کوچکی در راهی پر از پرتگاه و دشوار دست یکدیگر را محکم گرفته و به پیش می رویم. دشمنان از هر طرف ما را در محاصره گرفته اند و تقریباً همیشه باید از زیر آتش آنها بگذریم. اتحاد ما بنابر تصمیم آزادانه ی ما است. تصمیمی که همانا برای آن گرفته ایم که با دشمنان پیکار کنیم و در منجلاب مجاورمان در نغلطیم که سکنه اش از همان آغاز ما را به علت این که به صورت دسته ای خاصی مجزا شده نه طریق مصالحه بلکه طریق مبارزه را بر گزیده ایم، سرزنش نمود اند.(...)! بلی، آقایان، شما آزادید ...هر کجا...دلتان می خواهد بروید ولو آنکه منجلاب باشد؛ ما معتقدیم که جای حقیقی شما هم همان منجلاب است و برای نقل مکان شما به آنجا حاضریم در حدود توانائی خود کمک نمائیم. ولی در این صورت اقلاً دست از ما بر دارید و به ما نچسبید و کلمه ی بزرگ آزادی را ملوث نکنید. زیرا که آخر ما هم "آزادیم" هر کجا می خواهیم برویم و آزادیم نه فقط علیه منجلاب بلکه با هر کس هم که راه را به سوی منجلاب کج می کند، مبارزه نمائیم!"(چه باید کرد؟)- لنین

۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۳, شنبه

طلا و پول کاغذی، تورم


پول کاغذی از کاغذ های که به وسیلۀ دولت منتشر و در مواردی مانند واسطۀ گردش و وسیلۀ پرداخت جانشین و نمایندۀ طلا می باشد، تشکیل شده است. در عمل پول کاغذی خود بنفسه دارای هیچگونه ارزشی نمی باشد و بنابر این نمی تواند مقیاس ارزش کالا ها قرار گیرد.

پول کاغذی نخستین بار به سال 1690 در امریکا منتشر شد. در روسیه پول، پول مزبور برای نخستین بار در سال 1769 پیدا شد. اگرچه پول های بسیار منتشر شده اند، با این وجود پول های مزبور هنوز فقط برای نمایش ارزش مقدار طلای لازم در گردش کالا ها به کار میروند.

چنانچه پول کاغذی برابر مقدار طلای لازم برای تأمین گردش منتشر گردد، قدرت خرید آن با قدرت خرید پول طلا برابر خواهد بود. ولی معمولاً دولت بورژوائی پول کاغذی اضافی منتشر می کند، زیرا به عنوان یک قانون، در آمدش کمتر از خرج آنست. این امر مخصوصاً در زمان جنگ ها، بحران ها و سایر حوادث نابهنگام، بیشتر به چشم میخورد و نتیجه این است که ارزش پول کاغذی کاهش می یابد. به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنیم برای تأمین گردش کالا ها، 5000 ملیون سکۀ طلا، هر یک به ارزش یک دالر مورد نیاز است. دولت 500 ملیون دالر کاغذی در گردش کاغذی در گردش قرار داده است، یعنی هر دالر کاغذی معرف یک سکۀ طلا است. اکنون فرض کنید گردش کالا ها به همان صورت باقی بماند، اما دولت 5000 ملیون دالر کاغذی دیگر منتشر سازد. اکنون هر دو دالر کاغذی معرف یک سکۀ طلا است، اما با این دو دالر، شخص فقط همان مقدار کالا میتواند بخرد که قبلاً میتوانست با یک دالر طلا بخرد. به این ترتیب ارزش پول کاغذی پائین آمده یعنی قدرت خرید آن کاهش یافته است. این روند، تورم نامیده می شود. تورم موجب می گردد افزایشی در قیمت کالا ها پدید آید. لیکن اگر مزد ها و در آمد های کارگران در کشور های سرمایه داری احیاناً افزایشی هم حاصل نماید، این افزایش به همان سرعتی نیست که قیمت ها بالا میروند. به این دلیل این کارگرانند که بیش از همه مصائب تورم را متحمل می شوند.

سپس مرحله ای میرسد که تورم منجر به تخریب عمیق اقتصاد کشور می شود. برای اعادۀ وضع طبیعی گردش پول، روش های مختلفی موجود است. یکی از روش های اصلاح پول، تعویض پولی است که دچار کاهش ارزش گردیده با مقدار کمتری از یک نوع پول تازه.


ادامه دارد...

هیچ نظری موجود نیست:

آمار مشاهده کننده ها

پر بیننده ترین ها